DE ZEEUWSE HAVENS
gesmeed worden, heeft het Rijk begin jaren negentig besloten zich
uit de havenschappen van Vlissingen en Terneuzen terug te trekken.
Op 1 januari 1998 heeft een en ander formeel zijn beslag gekregen
in de fusie tussen de havenschappen van Vlissingen en Terneuzen.
Het terugtreden van het Rijk betekent dat het nieuwe havenschap
voortaan zelf zijn broek zal moeten ophouden en dus directer gecon
fronteerd wordt met de gevolgen van eigen keuzes. Het Rijk heeft
Zeeland Seaports echter niet armlastig achtergelaten. Vanwege de
vroegtijdige uittreding heeft het Rijk Zeeland Seaports een appel voor
de dorst ter waarde van vijfenzeventig miljoen gulden meegegeven.
Dit geld is hard nodig, omdat in de haven van Vlissingen geen
onderhoudsbelasting meer geheven kan worden en de aanleg van
de Axelse Vlakte ook de nodige financiën vraagt.
Het ophouden van de eigen broek
Eén van de belangrijkste consequenties van het terugtreden door het
Rijk is, dat Zeeland Seaports voortaan zelf direct verantwoordelijk is
voor met name het commerciële en financiële beleid. Concreet wil dat
zeggen dat Zeeland Seaports zelf initiatieven moet ontwikkelen op
de gebieden van marktverkenning, marktbewerking, public relations,
acquisitie, public affairs, havenplanning, financiële planning, etc.
Gezien de specifieke positie die Zeeland Seaports als publieke organi
satie op het vlak van de sociaal-economische stimulering van de regio
vervult, is het aardig om te zien hoe Zeeland Seaports dergelijke acti
viteiten aanpakt.
Het wezen van de marktverkenning is voor Zeeland Seaports drieërlei.
In de eerste plaats betreft het activiteiten die ten doel hebben inzicht
te verschaffen in de markt en haar spelers. In de tweede plaats gaat
het er bij marktverkenning om om potentiële industriële vestiging
skandidaten op te sporen. En in de derde plaats om de ladingstromen
vast te stellen die de logistieke functie van de haven kunnen continu
eren en zo mogelijk uitbreiden. De algemene marktverkenning vindt
in de regel plaats door gesprekken met gevestigde bedrijven, alsmede
door het bijwonen van beurzen en congressen waar belangrijke
marktpartijen kunnen worden ontmoet. En uiteraard bieden congres
sen ook de nodige ingangen voor het achterhalen van achtergrondin
formatie betreffende marktontwikkelingen. Vooral het bezoeken van
beurzen samen met het gevestigde bedrijfsleven levert nuttige markt
informatie op en biedt ingangen voor het gezamenlijk bewerken van
de markt.
De activiteiten in het kader van de public relations hebben ten doel
de naamsbekendheid, alsmede de mogelijkheden en kwaliteiten van
Zeeland Seaports onder de aandacht te brengen bij gebruikers en
potentiële gebruikers van de haven. Daarnaast gaat het om de ver-
56