DE ZEEUWSE HAVENS Nieuwe uitdagingen, nieuwe plannen De decentralisatie maakt duidelijk, dat Zeeland Seaports zich dag en nacht dient te beraden over de positie die zij in en voor de Zeeuwse economie kan vervullen. Met andere woorden, Zeeland Seaports moet voor het bereiken van haar doelstellingen na blijven denken over toekomstige mogelijkheden die zij veelal in directe samenwer king met het bedrijfsleven wil bereiken. De potentie van de Zeeuwse havens is groot. Zoals gezegd zijn de Zeeuwse havens de laatste tien jaar het hardst van alle havens tussen Hamburg en Le Havre gegroeid, slibben de grotere havens langzaam aan dicht en kampen zij met een gebrek aan ruimte, terwijl voor de Zeeuwse havens de marktpotenties voor het oprapen liggen. Gezien de schaal waarop de Zeeuwse bedrijvigheid plaatsvindt, de congestievrije achterlandverbindingen, de ruimte voor nieuwe bedrijvigheid in de havens, de goede arbeidsverhoudingen en de gezonde werklust van de Zeeuwse havenarbeiders, moet geconclu deerd worden dat de komende vijf tot tien jaar een verdere groei van de havens mogelijk moet zijn. Uiteraard zijn niet alle factoren door Zeeland Seaports te beïnvloeden, hetgeen het havenbeheer als vak juist zo aantrekkelijk en boeiend maakt. Maar op basis van de auto nome groeiverwachtingen, dus van de groei die verwacht mag worden op basis van de bestaande bedrijvigheid en de vestiging van nieuwe bedrijven die niet door speciale acquisitie-inspanningen worden verworven, ziet de vraag naar ruimte in de havens er als volgt uit. Ruimtevraag-prognoses bij autonome groei (Bron: NEI, 1998:34 en 43) 1997 2000 2010 2020 max min max min max min Vlissingen Totaal (ha) 925 962 942 1097 1003 1225 1067 Extra vraag (ha) 37 17 172 78 300 142 Vraag per jaar (ha) 13 6 Terneuzen Totaal (ha) 965 1006 977 1 157 1020 1304 1064 Extra vraag (ha) 41 12 192 55 339 99 Vraag per jaar (ha) 15 4 Het mag duidelijk zijn dat zelfs in het meest gematigde scenario van autonome groei de Zeeuwse havens de komende jaren vol zullen lopen. Dat betekent dat Zeeland Seaports reeds nu al na moet denken over welke goederenstromen op welke wijze en op welke lokatie geaccommodeerd moeten kunnen worden. Voor de Axelse Vlakte/ Autrichepolder wordt dit momenteel uitvoerig gedaan. In een onder zoek met TNO wordt gezocht naar de mogelijkheden om dit nieuwe 59

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1999 | | pagina 61