DE ZEEUWSE HAVENS
Lossen van rollen papier
in de Zevenaarhaven van
Terneuzen.
(Foto: Zeeland Seaports
havengebied duurzaam in te richten, hetgeen voorwaar geen eenvou
dige klus is, omdat voor een succesvolle inrichting de vrijwillige
samenwerking met verschillende overheden en bedrijven vereist is.
De gegevens in de tabel maken ook duidelijk dat nu reeds nagedacht
moet worden over de revitalisering van bestaande haventerreinen.
Mooie voorbeelden hiervan zijn de Binnen- en Buitenhaven in
Vlissingen en het Hoechst-terrein in Vlissingen-Oost. In direct over
leg met het aanwezige bedrijfsleven wordt gekeken naar nieuwe
mogelijkheden.
Tenslotte speelde Zeeland Seaports een actieve rol in de discussies in
het kader van het Project Mainportontwikkeling Rotterdam, waarin
de Zeeuwse havens naast de haven van Moerdijk als deelalternatie-
ven voor het ruimteprobleem in de haven van Rotterdam werden
onderzocht. De uitslag van deze discussie was, dat de haven van
Terneuzen zeer geschikt is bevonden als groeigebied voor de chemie
en dat de haven van Vlissingen nader onderzocht zal worden op de
eigen marktmogelijkheden voor containeroverslag. Zeeland Seaports
is ervan overtuigd dat de haven van Vlissingen goede mogelijkheden
biedt voor de ontvangst van zogenaamde conbulkschepen, die niet
alleen containers, maar ook pallets en andere vormen van stukgoed
aan boord hebben. Tevens lijkt Vlissingen zeer geschikt om de groei
van de containerstroom gedurende de bouw van een eventuele
Tweede Maasvlakte op te vangen en wellicht een grote containerre
derij aan te trekken die onafhankelijk opereert. Uiteraard is Zeeland
Seaports zich bewust van het feit dat uiteindelijk de markt bepaalt
waar zij de containers aan land zal zetten.
60