KONINKLIJKE ZEELANDIA 1959 1975 1998 Boy Doeleman goed met elkaar opschieten. Boy, die borrelde en bruiste van ideeën, Coumou was meer beschouwend van aard. Samen bespraken ze van alles. Dat liep uitstekend. Er was destijds trouwens nog een derde man in de directie, Willy (W.W.A.) Tijnagel, die eveneens binnen het bedrijf carrière had gemaakt. Tijnagel was geen Zierikzeeënaar. Hij was afkomstig van een van de Zeelandia- depots, werd vertegenwoordiger en klom op tot het directieniveau, net als zijn opvolger Gert Rietveld. Toen MD in 1969 werd geveld door een hersenbloeding stonden Coumou en Tijnagel er alleen voor. Met steun van zijn echtgenote wist MD er echter bovenop te komen en kon hij de touwtjes weer zelf in handen nemen. Behalve technicus en door zijn vader voldoende ingevoerd in finan ciële zaken, was MD een commercieel strateeg. Onder zijn bewind werden andere bedrijven door Zeelandia overgenomen, waaronder omstreeks 1960 een kleine bakkerijgrondstoffenfabriek in Rotterdam met - ook weer - de naam Hollandia. In dezelfde tijd kocht Zeelandia het eveneens Rotterdamse bedrijf Van Esso's Fabrieken. Dat bedrijf was net als Zeelandia een van de pioniers in bakkerijgrondstoffen. Het was eigendom van een Joodse familie, waarvan slechts één in Amerika wonende neef de Tweede Wereldoorlog overleefde. Vanwege de banketbakkerijproducten bleef de naam Van Esso bestaan tot 1997, toen de huidige directie besloot om deze tak geheel in Zeelandia te incorporeren. Eind jaren zeventig werd Maro Veenen- daal, gespecialiseerd in spijs en marsepein overgenomen. Sinds 1998 opereert ook Maro onder de naam Zeelandia. Die strategie van het onder de noemer van Zeelandia brengen van bedrijven in binnen- en buitenland is als uitvloeisel van het beleid van de huidige directie onder Pieter Schotte, Herman Doeleman en Gert Rietveld, voortgezet. MD zag midden jaren zeventig reeds in dat een groter marktaandeel dan Zeelandia toen in Nederland had niet haalbaar was. "Meer dan de top kun je niet bereiken", was zijn stelling. Dan zit er maar een ding op als je toch wilt groeien: naar het buitenland. Vooral Pieter Schotte was een exponent van de uitbouw van die gedachte. Via over names of joint ventures, waarbij veelal de naam van een lokale onder neming gekoppeld werd aan die van Zeelandia, zijn er nu door het huidige driemanschap van de hoofddirectie vestigingen over de gehele wereld gerealiseerd. Fedima Het strategisch inzicht van MD bleek ook uit zijn initiatief tot het oprichten van de Fedima, de Féderation des Industries des Produits Intermédiares pour la Boulangerie et la Patisserie de l'EEE. Hij deed dat - het moet omstreeks 1970 geweest zijn - samen met zijn Belgische collega-concurrent Van Belle van het bedrijf Puratos om gezamenlijk een Europees platform te vormen inzake de Europese regelgeving. 82

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1999 | | pagina 84