KONINKLIJKE ZEELANDIA
1959
1975
1998
Boy Doeleman goed met elkaar opschieten. Boy, die borrelde en
bruiste van ideeën, Coumou was meer beschouwend van aard.
Samen bespraken ze van alles. Dat liep uitstekend. Er was destijds
trouwens nog een derde man in de directie, Willy (W.W.A.) Tijnagel,
die eveneens binnen het bedrijf carrière had gemaakt. Tijnagel was
geen Zierikzeeënaar. Hij was afkomstig van een van de Zeelandia-
depots, werd vertegenwoordiger en klom op tot het directieniveau,
net als zijn opvolger Gert Rietveld.
Toen MD in 1969 werd geveld door een hersenbloeding stonden
Coumou en Tijnagel er alleen voor. Met steun van zijn echtgenote
wist MD er echter bovenop te komen en kon hij de touwtjes weer
zelf in handen nemen.
Behalve technicus en door zijn vader voldoende ingevoerd in finan
ciële zaken, was MD een commercieel strateeg. Onder zijn bewind
werden andere bedrijven door Zeelandia overgenomen, waaronder
omstreeks 1960 een kleine bakkerijgrondstoffenfabriek in Rotterdam
met - ook weer - de naam Hollandia. In dezelfde tijd kocht Zeelandia
het eveneens Rotterdamse bedrijf Van Esso's Fabrieken. Dat bedrijf
was net als Zeelandia een van de pioniers in bakkerijgrondstoffen.
Het was eigendom van een Joodse familie, waarvan slechts één in
Amerika wonende neef de Tweede Wereldoorlog overleefde.
Vanwege de banketbakkerijproducten bleef de naam Van Esso
bestaan tot 1997, toen de huidige directie besloot om deze tak geheel
in Zeelandia te incorporeren. Eind jaren zeventig werd Maro Veenen-
daal, gespecialiseerd in spijs en marsepein overgenomen. Sinds 1998
opereert ook Maro onder de naam Zeelandia. Die strategie van het
onder de noemer van Zeelandia brengen van bedrijven in binnen-
en buitenland is als uitvloeisel van het beleid van de huidige directie
onder Pieter Schotte, Herman Doeleman en Gert Rietveld, voortgezet.
MD zag midden jaren zeventig reeds in dat een groter marktaandeel
dan Zeelandia toen in Nederland had niet haalbaar was. "Meer dan
de top kun je niet bereiken", was zijn stelling. Dan zit er maar een
ding op als je toch wilt groeien: naar het buitenland. Vooral Pieter
Schotte was een exponent van de uitbouw van die gedachte. Via over
names of joint ventures, waarbij veelal de naam van een lokale onder
neming gekoppeld werd aan die van Zeelandia, zijn er nu door het
huidige driemanschap van de hoofddirectie vestigingen over de
gehele wereld gerealiseerd.
Fedima
Het strategisch inzicht van MD bleek ook uit zijn initiatief tot het
oprichten van de Fedima, de Féderation des Industries des Produits
Intermédiares pour la Boulangerie et la Patisserie de l'EEE. Hij deed
dat - het moet omstreeks 1970 geweest zijn - samen met zijn Belgische
collega-concurrent Van Belle van het bedrijf Puratos om gezamenlijk
een Europees platform te vormen inzake de Europese regelgeving.
82