ZEEUWSE HAVENS ALS VESTIGINGSPLAATS
Port Scaldia met nieuwe
vestiging van Verbrugge
Terminals.
(Foto Sky Pictures)
De vergelijking met Antwerpen
De haven van Antwerpen is qua tonnage de tweede haven van Europa.
Het is een haven waarvan steeds wordt beweerd dat zij het meest cen
traal, zowel in afstand als in reistijd, in Noordwest-Europa ligt. De haven
van Antwerpen, die een totaal havenareaal van 14.055 ha. heeft en op
jaarbasis zo'n 16.000 zeeschepen afhandelt, is in de loop van de tijd in
staat geweest om een mooie combinatie van industrie en logistiek te reali
seren. Daar zijn niet alleen grote (petro)chemische industrieën zoals Basf,
Esso, Fina en VIBNA een voorbeeld van, maar ook de mogelijkheden van
Hessenatie, Noordnatie en Katoennatie voor grootschalige containerover
slag en allerlei aanverwante activiteiten. De havenontwikkeling is duide
lijk in de tijd te traceren. Het gros van de relatief oude havengebieden ligt
dichtbij de stad en achter de sluizen, terwijl het nieuwe gedeelte op de
zogenaamde Linkeroever is gesitueerd en de mogelijkheid biedt om vóór
de sluis bedrijven te accommoderen. De totale goederenoverslag bedroeg
in 1999 115,7 ton.
Omdat zowel de Zeeuwse havens als de haven van Antwerpen aan
dezelfde rivier liggen, mag het duidelijk zijn dat verschillende onderwer
pen gezamenlijk worden aangepakt en uitgewerkt. Samenwerking tussen
Nederland en België vindt al lange tijd plaats op het gebied van de veili
ge en vlotte verkeersbegeleiding van de scheepvaart over de Wester-
schelde. Daarnaast is vorig jaar tussen het Havenbedrijf Antwerpen, het
Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports een samenwerkingsovereenkomst
ondertekend aangaande zaken als het waarborgen van eerlijke concurren
tie, inspraak in het gezamenlijke beheer van de Westerschelde, een goede
ontsluiting naar het achterland (de IJzeren Rijn) en samenwerking op het
gebied van onderwijs en onderzoek (Internationale Schelde Faculteit).
Van zeer recente datum is ook de samenwerking tussen Hessenatie en
Zeeland Seaports.
Containerstuwadoor Hessenatie
NV heeft eind 1999 besloten om
samen met Zeeland Seaports een
containerterminal in de Wester
schelde aan te leggen. Dit mega
project, dat in het leven is geroepen
onder de naam 'Westerschelde
Container Terminal', betreft een
project van circa 1,2 miljard gul
den, waarvoor een kade van 2,6
kilometer en een terrein van 180
hectare zal worden ingericht. Bij
volledige capaciteit zal deze termi
nal 1,5 miljoen containers kunnen
behandelen en tenminste werk bie
den aan 1500 personen.
Het feit dat Zeeuwse havens en
Antwerpen aan dezelfde rivier lig-
100