ZEEUWSE HAVENS ALS VESTIGINGSPLAATS Port Scaldia met nieuwe vestiging van Verbrugge Terminals. (Foto Sky Pictures) De vergelijking met Antwerpen De haven van Antwerpen is qua tonnage de tweede haven van Europa. Het is een haven waarvan steeds wordt beweerd dat zij het meest cen traal, zowel in afstand als in reistijd, in Noordwest-Europa ligt. De haven van Antwerpen, die een totaal havenareaal van 14.055 ha. heeft en op jaarbasis zo'n 16.000 zeeschepen afhandelt, is in de loop van de tijd in staat geweest om een mooie combinatie van industrie en logistiek te reali seren. Daar zijn niet alleen grote (petro)chemische industrieën zoals Basf, Esso, Fina en VIBNA een voorbeeld van, maar ook de mogelijkheden van Hessenatie, Noordnatie en Katoennatie voor grootschalige containerover slag en allerlei aanverwante activiteiten. De havenontwikkeling is duide lijk in de tijd te traceren. Het gros van de relatief oude havengebieden ligt dichtbij de stad en achter de sluizen, terwijl het nieuwe gedeelte op de zogenaamde Linkeroever is gesitueerd en de mogelijkheid biedt om vóór de sluis bedrijven te accommoderen. De totale goederenoverslag bedroeg in 1999 115,7 ton. Omdat zowel de Zeeuwse havens als de haven van Antwerpen aan dezelfde rivier liggen, mag het duidelijk zijn dat verschillende onderwer pen gezamenlijk worden aangepakt en uitgewerkt. Samenwerking tussen Nederland en België vindt al lange tijd plaats op het gebied van de veili ge en vlotte verkeersbegeleiding van de scheepvaart over de Wester- schelde. Daarnaast is vorig jaar tussen het Havenbedrijf Antwerpen, het Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports een samenwerkingsovereenkomst ondertekend aangaande zaken als het waarborgen van eerlijke concurren tie, inspraak in het gezamenlijke beheer van de Westerschelde, een goede ontsluiting naar het achterland (de IJzeren Rijn) en samenwerking op het gebied van onderwijs en onderzoek (Internationale Schelde Faculteit). Van zeer recente datum is ook de samenwerking tussen Hessenatie en Zeeland Seaports. Containerstuwadoor Hessenatie NV heeft eind 1999 besloten om samen met Zeeland Seaports een containerterminal in de Wester schelde aan te leggen. Dit mega project, dat in het leven is geroepen onder de naam 'Westerschelde Container Terminal', betreft een project van circa 1,2 miljard gul den, waarvoor een kade van 2,6 kilometer en een terrein van 180 hectare zal worden ingericht. Bij volledige capaciteit zal deze termi nal 1,5 miljoen containers kunnen behandelen en tenminste werk bie den aan 1500 personen. Het feit dat Zeeuwse havens en Antwerpen aan dezelfde rivier lig- 100

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2000 | | pagina 102