ZEEUWSE HAVENS ALS VESTIGINGSPLAATS gen, zorgt uiteraard ook voor concurrentie. In vergelijking met bijvoor beeld Vlissingen is de haven van Antwerpen altijd zo'n twaalf uur verder varen (6 uur heen en 6 uur terug door de sluis). Met name voor contai ner- en ro/ro-schepen kan Vlissingen-Oost serieuze alternatieven bieden. Verdere samenwerking met de haven van Antwerpen, ook op commer cieel gebied, zou dan ook, gelet op de bestaande complementariteiten, een voor de hand liggende optie zijn. De vergelijking met Gent De haven van Gent ligt net als de haven van Terneuzen achter sluizen. Gent is met name bekend om de vestiging van de hoogovens van Sidmar en de auto-overslag en -distributie van Volvo en Honda. In tegenstelling tot Terneuzen is de haven van Gent verbonden met een dichtbevolkte regio die een kleine miljoen inwoners (lees: consumenten) kent. De totale overslag van de haven van Gent bedraagt daarom bijna zoveel als die van Terneuzen en Vlissingen samen, namelijk 23 miljoen ton op jaarbasis. De groei van de haven van Gent wordt zeer sterk door de aanleg van haveninfrastructuur gedreven. De herstructurering van de voormalige raffinaderij heeft het Skaldenterrein bijvoorbeeld nieuwe kansen en mogelijkheden gegeven die zeer vruchtbaar zijn opgepakt. Thans staat Gent weer voor een substantiële uitbreiding van het havengebied. Door Building Harbour Occupied area Occupied area (under construction) Western Scheldt Container Terminal 2004 Available area Western Scheldt Container Terminal '.eeland Seaports Location Vlissingen Nieuwlandharbour Container/Ro-Ro Postal addres: PB 10 -t388 ZH Oost-Souburg The Netherlands Location: Vlissingen Oost haven 1199 tel. +3 (0) 115-647400 fax: +3 (0) 115-647510 www.'eland-seaports.com e-mail: port@zeeland-seaports.com Under Construction Jetty Railway Western Scheldt Tunnel 2003 Motorway A58 New outgoing road, connected with the Western Scheldt Tunnel 2 Kilometers New outgoing line, including electrification, departure and receiving station 101

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2000 | | pagina 103