ZEEUWSE HAVENS ALS VESTIGINGSPLAATS
gen, zorgt uiteraard ook voor concurrentie. In vergelijking met bijvoor
beeld Vlissingen is de haven van Antwerpen altijd zo'n twaalf uur verder
varen (6 uur heen en 6 uur terug door de sluis). Met name voor contai
ner- en ro/ro-schepen kan Vlissingen-Oost serieuze alternatieven bieden.
Verdere samenwerking met de haven van Antwerpen, ook op commer
cieel gebied, zou dan ook, gelet op de bestaande complementariteiten,
een voor de hand liggende optie zijn.
De vergelijking met Gent
De haven van Gent ligt net als de haven van Terneuzen achter sluizen.
Gent is met name bekend om de vestiging van de hoogovens van Sidmar
en de auto-overslag en -distributie van Volvo en Honda. In tegenstelling
tot Terneuzen is de haven van Gent verbonden met een dichtbevolkte
regio die een kleine miljoen inwoners (lees: consumenten) kent. De totale
overslag van de haven van Gent bedraagt daarom bijna zoveel als die
van Terneuzen en Vlissingen samen, namelijk 23 miljoen ton op jaarbasis.
De groei van de haven van Gent wordt zeer sterk door de aanleg van
haveninfrastructuur gedreven. De herstructurering van de voormalige
raffinaderij heeft het Skaldenterrein bijvoorbeeld nieuwe kansen en
mogelijkheden gegeven die zeer vruchtbaar zijn opgepakt. Thans staat
Gent weer voor een substantiële uitbreiding van het havengebied. Door
Building
Harbour
Occupied area
Occupied area (under construction)
Western Scheldt
Container Terminal
2004
Available area
Western Scheldt Container Terminal
'.eeland Seaports
Location Vlissingen
Nieuwlandharbour
Container/Ro-Ro
Postal addres:
PB 10 -t388 ZH Oost-Souburg
The Netherlands
Location:
Vlissingen Oost haven 1199
tel. +3 (0) 115-647400
fax: +3 (0) 115-647510
www.'eland-seaports.com
e-mail: port@zeeland-seaports.com
Under Construction
Jetty
Railway
Western Scheldt
Tunnel 2003
Motorway A58
New outgoing road,
connected with the
Western Scheldt
Tunnel
2 Kilometers
New outgoing line, including
electrification, departure and
receiving station
101