ZEE UWSE HAVENS ALS VESTIGINGSPLAATS beknopte concurrentiepositie van Zeeland Seaports is een eerste, zeer glo bale verkenning die als basiskennis wordt gebruikt. Veel verder kom je daar niet mee. Daarom dienen nog wat andere zaken onder de loep te worden genomen. Een belangrijk gegeven is natuurlijk de capaciteit van de commerciële afdeling. Bij Zeeland Seaports werken op dit moment vier mensen die zich full time met commerciële zaken bezighouden. Dat wil zeggen, dat zij verantwoordelijk zijn voor het maken van markt verkenningen, het bewerken van de markt, public relations (van het uitbrengen van een havenhandboek tot en met relatiegeschenken en de verzorging van audiovisuele middelen), acquisitie, public affairs en de begeleiding van havenplanning. Gegeven de schaal van de havens en het personeelsbestand van de havenbeheerder (in totaal 45 mensen) is het nodig dat die vier mensen min of meer all round commerciële mensen zijn, waarbij een lichte specialisatie is ingebracht. Daarentegen kunnen havenbedrijven als Rotterdam en Antwerpen het zich gemakkelijk ver oorloven om voor bijna elke trafiek en elke specifieke economische sector een specialist aan te trekken. Men moet het bedrijven van promotie en acquisitie dan ook duidelijk in een bepaalde context zien. Het interesseren en aantrekken van bedrijven kan op velerlei manieren gebeuren. Het belangrijkste blijft ook in deze tijd van zeer moderne media nog altijd het persoonlijke contact. Daarom wordt door Zeeland Seaports zoveel mogelijk in combinatie met het bedrijfsleven aan beurzen deelgenomen en worden vakbeurzen bezocht. Een meer directere vorm van acquisitie is het, al dan niet in combinatie met het bedrijfsleven, bezoeken van bedrijven om de verschillende mogelijkheden in Zeeland te presenteren. Aangezien het voortdurend gaat om het inventariseren van mogelijkheden en het maken van combinaties, gaat het er bij commercieel havenbeheer vooral om om op een onafhankelijke wijze in zoveel moge lijk private en publieke netwerken te opereren. Soms kunnen onverwach te spontane zaken tot resultaat leiden. Wanneer een geïnteresseerd bedrijf eenmaal op het kantoor van Zeeland Seaports aan tafel zit, begint het onderhandelingsproces. Eerst wordt een soort intakegesprek gehouden; wat wil het bedrijf precies voor activitei ten ondernemen en wat zijn de wensen en verlangens van het bedrijf op het gebied van kavelgrootte, nutsvoorzieningen, etc. Uiteraard is een vast onderdeel van de oriënterende gesprekken het bezichtigen van de moge lijke locaties. Afhankelijk van de grootte en complexiteit van het bedrijf, maar ook van de aard van de personen, kunnen verschillende van deze oriënterende gesprekken plaatsvinden. Met dit laatste wordt bedoeld dat vanwege het internationale karakter van de havenbeheersorganisatie, Zeeland Seaports op een functionele maar wederzijds respectvolle wijze met culturele verschillen wil omgaan. Meestal wordt door de klant vooraf openlijk gezegd dat men met nog enkele andere havens in onderhandeling is. Soms wordt ook gezegd welke havens dat zijn. Het is steeds weer de kunst van de havenbeheer der om elke klant zodanig in te schatten en te behandelen dat deze zich 105

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2000 | | pagina 107