ZEEUWSE HAVENS ALS IGINGSPLAA waarde van dit project zit natuurlijk juist in alle toeleverende diensten die voor het welslagen van deze terminal nodig zijn. Bij volledige capaci teit behandelt de WCT 830 zeeschepen, 600 coasters, 430.000 trucks, 2285 lichters en 3175 treinen per jaar. Deze worden allemaal gelost en/of gela den, maar zullen bovendien op hun beurt ook weer extra lading genere ren. Dat betekent heel veel boterhammen voor heel veel havenbedrijven, want de terminal vormt het startpunt voor vele andere activiteiten zoals daar zijn: De maritieme dienstverlening van loodsen, sleepdiensten, agenten en rederij vertegenwoordigingen, roeiers/ scheepsbevoorraders, scheeps- reparateurs en bunkeringbedrijven De groepagebedrijven ten behoeve het strippen en stuffen De fysieke distributie en de warehousing bedrijven ten behoeve van het verpakken, labelen en factureren, assembleren en distribueren De containerreparateurs en leasingbedrijven De cargadoors en bevrachtingskantoren De banken en verzekeringsbedrijven En zoals reeds opgemerkt de transportondernemingen in de sectoren weg, spoor, binnenvaart en kustvaart; Voor Nederland als geheel vormt de WCT een uniek project in die zin dat de zwaar belaste regio van Rotterdam kan worden ontlast. In de discussies over de aanleg van een eventuele tweede Maasvlakte is het inzicht gegroeid, dat Vlissingen op het gebied van containers geen alter natief kan zijn. Echter, vanwege de hoge groeicijfers van het internationa le containerverkeer kan door middel van de aanleg van de WCT wel het nationale aandeel in de Hamburg-Le Havre-range veilig worden gesteld. Immers, het zal zeker nog zo'n tien jaar duren voordat een tweede Maas vlakte gereed zal zijn voor gebruik, zodat de groei van het containerver keer niet alleen in Rotterdam opgevangen zal gaan worden, maar vooral in Antwerpen, Hamburg en Bremen. In het project van de Westerschelde Container Terminal werken Hessenatie NV en Zeeland Seaports op allerlei disciplinaire vraagstukken zeer nauw samen. Voorbeelden van dergelijke projecten zijn natuurlijk de nautische toegankelijkheid en de terminalinrichting. Maar een ander belangrijk aspect is de kwalitatieve en kwantitatieve afstemming van vraag en aanbod van arbeidskrachten voor de terminal. Reeds op dit moment wordt overlegd over de vraag op welke wijze de benodigde werknemers met de juiste opleidingscertificaten in 2003 kunnen aantre den. De huidige inschattingen geven aan dat bij volledige capaciteit 1500 mensen hun werk aan de terminal danken. Hierbij is nog geen rekening gehouden met het feit dat vele van deze mensen een gezin zullen hebben dat gebruik maakt van de producten van de bakker en de slager, maar ook van de diensten van een huisarts, een apotheker, een bank, het on derwijs, een ziekenhuis enzovoort. Gelieerd aan de Westerschelde Container Terminal zal de Nieuwland- 109

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2000 | | pagina 111