ZEEUWSE HAVENS ALS
IGINGSPLAA
waarde van dit project zit natuurlijk juist in alle toeleverende diensten
die voor het welslagen van deze terminal nodig zijn. Bij volledige capaci
teit behandelt de WCT 830 zeeschepen, 600 coasters, 430.000 trucks, 2285
lichters en 3175 treinen per jaar. Deze worden allemaal gelost en/of gela
den, maar zullen bovendien op hun beurt ook weer extra lading genere
ren. Dat betekent heel veel boterhammen voor heel veel havenbedrijven,
want de terminal vormt het startpunt voor vele andere activiteiten zoals
daar zijn:
De maritieme dienstverlening van loodsen, sleepdiensten, agenten en
rederij vertegenwoordigingen, roeiers/ scheepsbevoorraders, scheeps-
reparateurs en bunkeringbedrijven
De groepagebedrijven ten behoeve het strippen en stuffen
De fysieke distributie en de warehousing bedrijven ten behoeve van
het verpakken, labelen en factureren, assembleren en distribueren
De containerreparateurs en leasingbedrijven
De cargadoors en bevrachtingskantoren
De banken en verzekeringsbedrijven
En zoals reeds opgemerkt de transportondernemingen in de sectoren
weg, spoor, binnenvaart en kustvaart;
Voor Nederland als geheel vormt de WCT een uniek project in die zin
dat de zwaar belaste regio van Rotterdam kan worden ontlast. In de
discussies over de aanleg van een eventuele tweede Maasvlakte is het
inzicht gegroeid, dat Vlissingen op het gebied van containers geen alter
natief kan zijn. Echter, vanwege de hoge groeicijfers van het internationa
le containerverkeer kan door middel van de aanleg van de WCT wel het
nationale aandeel in de Hamburg-Le Havre-range veilig worden gesteld.
Immers, het zal zeker nog zo'n tien jaar duren voordat een tweede Maas
vlakte gereed zal zijn voor gebruik, zodat de groei van het containerver
keer niet alleen in Rotterdam opgevangen zal gaan worden, maar vooral
in Antwerpen, Hamburg en Bremen.
In het project van de Westerschelde Container Terminal werken
Hessenatie NV en Zeeland Seaports op allerlei disciplinaire vraagstukken
zeer nauw samen. Voorbeelden van dergelijke projecten zijn natuurlijk
de nautische toegankelijkheid en de terminalinrichting. Maar een ander
belangrijk aspect is de kwalitatieve en kwantitatieve afstemming van
vraag en aanbod van arbeidskrachten voor de terminal. Reeds op dit
moment wordt overlegd over de vraag op welke wijze de benodigde
werknemers met de juiste opleidingscertificaten in 2003 kunnen aantre
den. De huidige inschattingen geven aan dat bij volledige capaciteit 1500
mensen hun werk aan de terminal danken. Hierbij is nog geen rekening
gehouden met het feit dat vele van deze mensen een gezin zullen hebben
dat gebruik maakt van de producten van de bakker en de slager, maar
ook van de diensten van een huisarts, een apotheker, een bank, het on
derwijs, een ziekenhuis enzovoort.
Gelieerd aan de Westerschelde Container Terminal zal de Nieuwland-
109