Tot slot ZEEUWSE HAVENS ALS VESTIGINGSPLAATS haven worden ontwikkeld voor schepen die containers in combinatie met bulk of roll on/roll off-lading varen. In de haven van Terneuzen spelen verschillende projecten waarbij de synergie tussen Zeeland Seaports, provincie, gemeenten en het bedrijfsle ven wordt gezocht. Een grootschalig project is bijvoorbeeld dat van de Axelse Vlakte, die uiteindelijk in combinatie met de Autrichepolder een haventerrein van 400 hectare zal vormen. Een speciaal opgerichte werk groep met deelnemers van de Provincie Zeeland, het bedrijfsleven, de ge meenten Terneuzen en Sas van Gent en Zeeland Seaports fungeert als plat form om de duurzame inrichting van de Axelse Vlakte gestalte te geven. Een ander voorbeeld is de samenwerking met Dow Benelux bij het ver markten van de Mosselbanken. Tevens vindt coördinatie-overleg plaats over de benodigde infrastructuur in samenhang met de Braakmanter- minal voor binnenvaart en shortsea containers en de nieuw in te richten Braakmanpolder waar aanverwante logistiek en distributie kunnen plaatsvinden. Tenslotte kan voor beide havens het zogenaamde reststoffenproject wor den genoemd. Duurzame bedrijventerreinen hebben de toekomst en deze terreinen kenmerken zich onder andere door een effectief en efficiënt gebruik van grond-, hulp- en reststromen. Met name dit laatste onderdeel wordt steeds belangrijker in het behalen van milieuwinst en het werven van nieuwe bedrijven die graag van bestaande nutsvoorzieningen en reststromen gebruik willen maken. Het idee is om Zeeland Seaports als onafhankelijke intermediair tussen overheid en bedrijfsleven de zoge naamde reststoffendatabase te laten beheren. Zij kan deze dan ook aan wenden voor haar acquisitie-inspanningen. De marktpositie van de Zeeuwse havens is op dit moment zeer gunstig. Zeeland Seaports mag zich dan ook verheugen in tal van serieuze en minder serieuze aanvragen voor nieuwe investeringen en vestigingen. Het is steeds weer zaak uit te vinden wat de klant precies wil hebben en werkelijk nodig heeft. Hoewel Zeeland Seaports nog over ruimte en tal van andere aantrekkelijke vestigingsplaatsfactoren beschikt, gaat het er niet alleen om te weten te komen welke criteria de klant zelf hanteert, maar moet Zeeland Seaports als havenbeheerder ook zelf steeds weer bepalen waar men een bepaalde klant in het havengebied wil accommo deren. Dit samenspel maakt het iedere keer weer zo spannend of een eer ste oriëntatiegesprek ook daadwerkelijk in een vestiging uitmondt. In dat opzicht is iedere bedrijfsvestiging een uniek besluitvormingsproces. 110

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2000 | | pagina 112