Het Zeelandbeeld
van Guido Metsers
ANDREAS OOSTHOEK
Signalement
Guido Joris Maria Elza Metsers, *Hulst 11 december 1940, beschikt nog
immer over een Belgisch paspoort. Hij aarzelt niet Walt Disney de groot
ste kunstenaar van de twintigste eeuw te noemen. Metsers studeerde aan
het Hoger Instituut voor Architectuur en Sierkunsten Sint Lucas te Gent,
de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten en het Nationaal Hoger
Instituut voor Schone Kunsten, beide te Antwerpen. Studierichtingen:
schilderkunst, modelleren, monumentale kunsten, beeldhouwen en gra
fiek. In 1962 werd hij in Antwerpen geëerd met de Prijs der Vriendschap
en in 1973 ontving hij in Middelburg de Aanmoedigingsprijs voor beel
dende kunst van de Provincie Zeeland.
Guido Metsers exposeerde in België, Nederland en Duitsland; recent in
de verschillende sferen van De Brugse Hallen, de Cipierage van Sint
Niklaas, Galerie Hannelore Meijaard in Vlissingen, Joop Braakhekke's Le
Garage in Amsterdam, Schloss Ringenberg, de Kunstbeurs te Alkmaar,
het Havenmuseum te Amsterdam, Galerie Pim de Rudder in Assenede
en deze zomer van het jaar 2000 in de Raadskelder onder het Belfort van
Sluis.
Voorbeelden van zijn monumentale kunst vindt men uit hardsteen,
zachte mergel, ijzer, plaatstaal, brons, polyester en op olieverfpaneel in
Hulst, Cadzand, Michelstadt, Sint Jansteen, Middelburg, Nieuw Namen,
Terneuzen, Domburg en als Neptunus deinend op de Yangtse Kiang.
Na het wisselend succes van enkele leraarschappen ('ik bevond mij in
een verkeerde trein die met verkeerde passagiers in de verkeerde richting
reed') wijdt Guido Metsers zich in Zoutelande de laatste jaren geheel aan
de vrije schilderkunst. Zijn werk bevindt zich in de collecties van verza
melaars in en buiten Europa.
Linkerpagina, boven:
Studie Neptunus,
l 'rovinciale Stoomboot-
diensten in Zeeland, 1963
(ms Prinses Margriet,
thans varend in China)
113