L A N D B E
Links:
jn vader toen hij nog
viool speelde 1974)
Rechts:
i onument voor Hugo
Metsers, begraafplaats
Hulst (1979)
Antwerpen, blomme der Schelde, toen en nu en straks. De kades, Groenplaats,
Meir en Keijserlei. Plantijn, Rubens, Van Dyck, de hooggothiek van Keldermans.
Visch en gevogelte, zwijnsbout, Mechelse Koekoek, hoeveboter en harde hesp in
de Criée. Een Duvel in den Engel en vijftig genevers 'van bij ons' in de Vagant.
Tere hopscheuten in Het Fornuys en Canard Lacqué tussen de tachtig Chinezen
in de Van Wezenbeekstraat. Het Zeelands Mosselhuys eert de Zeeuwse edelen
Prins Dingemanse. De lichtjes van de Schelde en de schepen der Zeven Zeeën.
Voor het aangezicht van de magistraat overspeelt een bronzen Brabo zijn hand.
Meters verder, rond de Kathedraal van Onze Lieve Vrouwe, sleept de Christus
van onze dagen (aan enkele franken) zijn kruis om straks (aan enkele franken) tot
volledige recuperatie te geraken in Het Vermoeide Model. De kunst leeft er met
de wetenschap, in en buiten de gevestigde en hoogsteerbiedwaardige instellingen.
De kunst leeft er op en achter de gevels van de monumenten, in parken, kerken
en musea, in galerijen en kroegen. Nog immer gelden de wetten van de Ant
werpse School die haar roem zag uitwaaieren over Europa: geen kunst zonder
kunde.
119