L A N D B E Links: jn vader toen hij nog viool speelde 1974) Rechts: i onument voor Hugo Metsers, begraafplaats Hulst (1979) Antwerpen, blomme der Schelde, toen en nu en straks. De kades, Groenplaats, Meir en Keijserlei. Plantijn, Rubens, Van Dyck, de hooggothiek van Keldermans. Visch en gevogelte, zwijnsbout, Mechelse Koekoek, hoeveboter en harde hesp in de Criée. Een Duvel in den Engel en vijftig genevers 'van bij ons' in de Vagant. Tere hopscheuten in Het Fornuys en Canard Lacqué tussen de tachtig Chinezen in de Van Wezenbeekstraat. Het Zeelands Mosselhuys eert de Zeeuwse edelen Prins Dingemanse. De lichtjes van de Schelde en de schepen der Zeven Zeeën. Voor het aangezicht van de magistraat overspeelt een bronzen Brabo zijn hand. Meters verder, rond de Kathedraal van Onze Lieve Vrouwe, sleept de Christus van onze dagen (aan enkele franken) zijn kruis om straks (aan enkele franken) tot volledige recuperatie te geraken in Het Vermoeide Model. De kunst leeft er met de wetenschap, in en buiten de gevestigde en hoogsteerbiedwaardige instellingen. De kunst leeft er op en achter de gevels van de monumenten, in parken, kerken en musea, in galerijen en kroegen. Nog immer gelden de wetten van de Ant werpse School die haar roem zag uitwaaieren over Europa: geen kunst zonder kunde. 119

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2000 | | pagina 121