DE WESTERSCHELDE geen alternatieven zijn. Kortom, de natuur heeft het primaat. Als het dan toch komt tot teloorgang van natuur, dan moet compensatie gezocht worden in de aanleg van gelijksoortige natuur in de nabije omgeving. Als dat onmogelijk is, dan in gelijksoortige natuur op afstand en als ook dat niet lukt, dan natuurontwikkeling van andere aard. Als we deze criteria met terugwerkende kracht toepassen op de buiten dijkse appartementenbouw bij Breskens, dan zijn we geneigd om het groot maatschappelijk belang onvoldoende te achten, waarbij bovendien ruime binnendijkse alternatieven voorhanden waren. De natuurontwik keling bij Nummer Eén was vroeg of laat toch wel ter hand genomen met geld uit andere bronnen. Braakman We gaan verder met ons schip de rivier op en dan domineert in de verte de grote vestiging van Dow Chemical, een verzameling van ruim dertig chemische fabrieken. Een megawerkgever in Zeeuws-Vlaanderen, die zijn best doet om milieuvervuiling steeds verder te beperken. "Responsable care" noemen ze dat en ik weet van nabij dat ze dat serieus nemen. Nu we hier halverwege de Westerschelde zijn, wil ik u even meenemen naar het verleden, naar 30 juni 1952. Op die dag - ik was daarbij - werd met een tweede caisson de Braakman bedijkt. Ruim 1500 hectare schor ren, slikken en geulen werden afgesloten van het getij van de Schelde. De bestemming van dat nieuw verworven land was grotendeels landbouw en voor de slechte gronden en het diepe water recreatie en natuur. Staatsbosbeheer zou daar tientallen hectaren bos gaan planten. De nieuwe dijk liep van de noordoostpunt van de Elisabethpolder bij Biervliet naar de Nieuw-Neuzenpolder bij Terneuzen, 2,7 kilometer lang. Daarmee werd 28 kilometer oude en lage Braakmandijk als het ware tot tien procent bekort. Zeven maanden later in de nacht van 31 januari op 1 februari 1953 heeft die nieuwe dijk zich ruimschoots terugverdiend, omdat in die rampnacht anders landerijen tot ver in België overstroomd zouden zijn. Op dit moment is het een interessante vraag of we nu zo'n waterbergende zijarm van de Westerschelde nog zouden afdammen. Hadden we niet beter die oude lange Braakmandijk op deltahoogte gebracht. Vóór die nieuwe Braakmandijk lagen nog schorren en slikken met een bijzondere natuurwaarde, de Mosselbanken. In 1976 moest ook dat res tant buitendijks natuurgebied bedijkt worden met bestemming industrie terrein. Daarbij is ook de Braakmanhaven ontstaan, waar nu grote nafta- tankers hun lading lossen. Binnenkort komt daar een overslagbedrijf voor containers bij. De schade aan het landschap zal vlakbij in de Braakman worden gecompenseerd met 350 hectare natuurontwikkeling, grotendeels bos. 158

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2000 | | pagina 160