niet verder dan de Scheldeoever. Karei zat achter haar aan, maar het
meisje stortte zich nog liever in de rivier dan zich aan hem over te geven.
In die tijd zwommen er volop steuren in de Schelde. Een uit de kluiten
gewassen exemplaar nam Amelberga op zijn rug en voerde haar naar de
overkant, naar het dorpje Temse. Daar klom Amelbega aan land en was
voorgoed bevrijd van de woeste hofmeier. Amelberga is de geschiedenis
ingegaan als de jonkvrouw van Temse. Een beeldje van haar is nog steeds
te bewonderen aan de Scheldekaai in Temse.
De steur is een vissoort die vroeger regelmatig in de Schelde werd gevist,
al ging het nooit om grote aantallen. In het Europese kustwater is de
steur grotendeels verdwenen. Het is daarom niet waarschijnlijk dat de
steur 'op eigen kracht' zal terugkeren in de Schelde, ook al verbetert de
waterkwaliteit. De ICBS is daarom op zoek naar andere symbolen voor
een schone Schelde.
Sinds de oprichting van de ICBS snuffelen Fransen, Walen, Vlamingen,
Brusselaars en Nederlanders aan elkaar en richten de neuzen zich lang
zaam in dezelfde richting. De symbolische internationale watertrein met
als reizigers de commissieleden die zich bezighouden met de bescher
ming van de Schelde is zojuist vanaf het Centraal Station in Brussel ver
trokken, maar zal nog geruime tijd in het Brusselse verblijven. De Zenne,
de 'zwarte parel van Brussel', waarop al het rioolwater van Brussel onge
zuiverd wordt geloosd, zal met de hoogste prioriteit moeten worden
schoongemaakt. Terwijl de rioolwaterzuiveringsinstallaties voor de
'hoofdstad' van Europa worden aangelegd, hebben de Scheldeburen alle
gelegenheid om, gezeten in dezelfde coupe, elkaar beter te leren kennen.
Geert Hofstede is niet ingestapt. Zijn theorie waarmee cultuurverschillen
tussen landen kunnen worden beschreven, maakt echter wel onderdeel
uit van de bagage voor deze reis van lange adem.
Een theorie over cultuurverschillen
Geert Hofstede heeft een theorie ontwikkeld waarmee cultuurverschillen
tussen landen kunnenworden beschreven. De theorie is niet specifiek van
toepassing op het waterbeheer, maar kan wel worden gebruikt om een
beeld te vormen van het belang van cultuurverschillen. Hofstede
gebruikt vier zogeheten cultuurdimensies: machtsafstand, individualis
me, mannelijkheid en het vermijden van onzekerheden. Hij heeft circa
100.000 werknemers van IBM in meer dan 50 landen laten interviewen
aan de hand van gestandaardiseerde vragenlijsten. Vrij vertaald is zijn
veronderstelling, dat als het management binnen eenzelfde bedrijf in ver
schillende landen op een gelijksoortige manier is georganiseerd, de ant
woorden op de vragen zullen variëren als gevolg van cultuurverschillen.
Machtsafstand zegt iets over de mate waarin personen met weinig macht
accepteren dat macht ongelijk is verdeeld. Een maatschappij met een
hoge score voor machtsafstand kent sterke hiërarchische relaties.
169