HET INTERNATIONALE SCHEIDEOVERLEG
brainstormen in de polder..
nota's om gehanteerde begrippen helder te krijgen. De pragmatische
Vlamingen, minder eigen met deze schriftelijke vergadercultuur, voelden
zich hierbij ongemakkelijk. De Fransen gebruikten de documenten als
decor voor hun uitvoerige filosofieën. De Walen schermden met formele
procedures die doorlopen zouden moeten worden. Het uiteindelijke
resultaat: eindeloze discussies en meer begripsverwarring.
Regels van elastiek
België scoort het hoogst op het vermijden van onzekerheden. Conflicten
worden als bedreigend ervaren en consensus, in tegenstelling tot Neder
land, niet als een groot goed maar een noodzakelijk kwaad. Er wordt
gewerkt met veel geschreven en ongeschreven gedragsregels. Volgens
journalist Derk Jan Epping zijn regels er een flexibel kader waar naar
eigen inzicht mee omgegaan kan worden. Een Belg trekt regels in twijfel
en vraagt zich af hoe hij er onderuit kan komen. Er is een grote argwaan
jegens de overheid. Formele regels zijn geen uitgangspunten, maar ook
speeltuigen voor wie macht heeft. Ministers en burgers dienen niet alleen
het Belgisch belang, maar tevens het partij-, regionaal, lokaal of eigenbe
lang. Belgen stellen zich doorgaans bescheiden op en proberen op een
indirecte manier conflicten te beheersen. Deze opstelling botst met de
Nederlandse arrogantie en zakelijkheid. Nederlanders blijven (te) vaak
vasthouden aan eigen voorstellen (ook al is er geen steun voor te vinden),
steken weinig energie in informele contacten en coalitievorming en ken
nen een directe, confronterende manier van conflictbeheersing.
Nederland scoort gemiddeld op het vermijden van onzekerheden en
daarmee duidelijk lager dan Frankrijk en België. De Nederlandse maat
schappij lijkt 'flexibeler' en kent 'minder strikte' gedragsregels. Gestelde
regels worden wel nageleefd en kunnen zelfs tot een doel op zichzelf
worden. Nederlanders worden door het gebrek aan gedragsregels door
Belgen en Fransen soms als onbeleefd ervaren. Zo kan een gemiddelde
Fransman geen begrip opbrengen voor een Nederlandse broodjeslunch
172