Sluis-aan-Zee
Een ambitieus project om de historische stad
op de moderne kaart te houden
MAX GEUZE
Linkerpagina:
"Wie Sluis bezit, bezit
Vlaanderen!" Deze
gevleugelde uitspraak
wordt door het afgebeel
de kaartje uit 1640 als het
ware tot uitdrukking
gebracht. Sluis als het
voorportaal van Brugge.
uis kende vóór 1500 zijn
hoogtepunt als opslag- en
doorvoerhaven van
Brugge.
Sluis wil de boot niet missen. Daarom moet er wat gebeuren om het stad
je een impuls te geven die zijn bestaansbasis continueert wanneer er neer
gang dreigt. Dat laatste is het geval. Er wordt een tanende belangstelling
voor de regio van Duitse toeristen gevreesd. De veerdienst Vlissingen-
Breskens verdwijnt in 2003 als de tunnel Terneuzen-Ellewoutsdijk wordt
geopend. De verkeersstroom van en naar West-Vlaanderen via de boven
genoemde bootverbinding droogt daarmee op. West-Zeeuws-Vlaanderen
komt in een uithoek te liggen, er dreigt een isolement.
De Sluisse bestuurders gaan echter niet bij de pakken neerzitten. Er is
een ambitieus plan ontwikkeld om Sluis, net als vroeger, een open
verbinding met de zee te geven en annex daaraan zeer aantrekkelijke,
exclusieve residenties te bouwen: een uniek woonproject. In dit artikel
worden die plannen geplaatst in de context van historische en economi
sche achtergronden van Sluis in zijn relatie tot zijn ligging vroeger en nu,
als stad aan het Zwin en als grensgemeente in West-Zeeuws-Vlaanderen.
Rechts:
Op de kaart is de verbin
ding tussen Cadzand-Bad
en Sluis in beeld gebracht.
Langs het traject zijn de
activiteiten vermeld, die
zullen plaats vinden
tijdens de realisatie van
het totale plan: variërend
van aanleg van natuur
vriendelijke oevers tot
aanleg jachthaven en
woningen aan het water
in 'Sluis-aan-Zee'.
Knokke - Heist
179