Sluis-aan-Zee Een ambitieus project om de historische stad op de moderne kaart te houden MAX GEUZE Linkerpagina: "Wie Sluis bezit, bezit Vlaanderen!" Deze gevleugelde uitspraak wordt door het afgebeel de kaartje uit 1640 als het ware tot uitdrukking gebracht. Sluis als het voorportaal van Brugge. uis kende vóór 1500 zijn hoogtepunt als opslag- en doorvoerhaven van Brugge. Sluis wil de boot niet missen. Daarom moet er wat gebeuren om het stad je een impuls te geven die zijn bestaansbasis continueert wanneer er neer gang dreigt. Dat laatste is het geval. Er wordt een tanende belangstelling voor de regio van Duitse toeristen gevreesd. De veerdienst Vlissingen- Breskens verdwijnt in 2003 als de tunnel Terneuzen-Ellewoutsdijk wordt geopend. De verkeersstroom van en naar West-Vlaanderen via de boven genoemde bootverbinding droogt daarmee op. West-Zeeuws-Vlaanderen komt in een uithoek te liggen, er dreigt een isolement. De Sluisse bestuurders gaan echter niet bij de pakken neerzitten. Er is een ambitieus plan ontwikkeld om Sluis, net als vroeger, een open verbinding met de zee te geven en annex daaraan zeer aantrekkelijke, exclusieve residenties te bouwen: een uniek woonproject. In dit artikel worden die plannen geplaatst in de context van historische en economi sche achtergronden van Sluis in zijn relatie tot zijn ligging vroeger en nu, als stad aan het Zwin en als grensgemeente in West-Zeeuws-Vlaanderen. Rechts: Op de kaart is de verbin ding tussen Cadzand-Bad en Sluis in beeld gebracht. Langs het traject zijn de activiteiten vermeld, die zullen plaats vinden tijdens de realisatie van het totale plan: variërend van aanleg van natuur vriendelijke oevers tot aanleg jachthaven en woningen aan het water in 'Sluis-aan-Zee'. Knokke - Heist 179

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2000 | | pagina 181