SLUIS-AAN-ZEE
Het unieke Belfort van
Sluis werd in I 375
gebouwd als teken van
stedelijke macht en vrij
heid. Het was de bloeitijd
van Sluis als overslag- en
doorvoerhaven van
Brugge. In de Tweede
Wereldoorlog is het
Belfort verwoest. Na de
herbouw in oude luister
is het een waardige zetel
voor het Sluisse stads
bestuur.
Van oudsher is Sluis koopcentrum. In de jaren vijftig groeide het koop-
toerisme sterk, mede als gevolg van de ligging aan de Belgische grens.
Dit succes was gebouwd op de prijsverschillen met België, onder andere
betreffende boter, benzine, parfumerie, drogisterij-artikelen en kleding.
Toen de prijsverschillen verdwenen, bleken aspecten als lange openings
tijden, zondagopenstelling en historische sfeer zo belangrijk te zijn dat
Sluis zijn positie van koopcentrum kon handhaven. Vanaf de jaren zestig
is het accent sterk komen te liggen op recreatief winkelen. Het aantal
winkels in de foodsector halveerde tussen 1960 - 1990 en het aantal non
food winkels nam toe. Daarnaast ontstond een groot aanbod van café
restaurants.
Het huidige voorzieningenniveau in de detailhandel is zeer hoog.
Het merendeel van de winkels verkoopt kleding, schoenen, verzorgings
artikelen en geschenken. Jaarlijks trekt Sluis bijna vijf miljoen bezoekers.
Deze bezoekers zijn zowel vaste klanten als recreatieve kooptoeristen.
Deze laatsten komen vooral op zaterdag en zondag naar Sluis om te
winkelen en er wat te eten en te drinken. Voor Sluis als koopcentrum
is het van groot belang om voor een groter aantal van deze recreatieve
kooptoeristen aantrekkelijk te worden.
De bedreigingen voor de streek
West-Zeeuws-Vlaanderen kent een
aantal serieuze bedreigingen die het
welvaarts- en welzijnsniveau kunnen
aantasten.
Als gevolg van de aanleg van de Wes-
terscheldetunnel en het vervallen van
de veerdienst Vlissingen - Breskens zal
de streek minder passanten trekken.
Daarnaast dient het toeristisch-recre-
atieve product continu aan hoge eisen
te voldoen om aan de behoeften en
wensen van de consument tegemoet te
komen. Zonder verbeteringen zal naar
verwachting de interesse van de Duitse
toerist afnemen, als gevolg van concur
rentie in andere streken van Zeeland
en Nederland.
Het is bekend dat het winkelaanbod in
Sluis verre uitgaat boven de behoefte
van het aantal inwoners van het stadje.
Om een dergelijk voorzieningenniveau
te handhaven c.q. uit te breiden is men
afhankelijk van de koopkracht van de
eigen bewoners, maar ook van de
bezoekers van buiten de regio.
186