JOHAN WILLEM WEUG
station in Vlissingen. Deze onderscheiding kon niet meer behaald wor
den door het uitbreken van de oorlog.
In verband met de oorlogsdreiging kwamen daar nog twee insignes bij:
'Nationale Dienst' met een opleiding tot koerier in oorlogstijd, en 'Lucht
beschermingsdienst' met deelname aan rampenoefeningen en eerstehulp-
verlening. Hiervoor moest een half jaar praktijkervaring worden opge
daan en daar kregen we na de Duitse inval in mei 1940 ruimschoots de
gelegenheid voor. Vlissingen werd frontstad met een Duitse invasievloot
voor Engeland op de rede en in het Kanaal door Walcheren, waar de
bommenwerpers van de Royal Air Force graag op af kwamen. Maar er
waren ook vaak burgerslachtoffers.
In april 1941 werd de padvinderij door de Duitsers verboden. Die was
teveel op Britse leest geschoeid. Alle spullen werden in beslag genomen.
De kampeeruitrusting ging naar de Nationaal Socialistische Jeugdstorm
en de rest naar een opkoper. En de goederen die niemand wilde hebben
werden verbrand. Maar in het geheim bleef een vaste kern rond hopman
Luitwieler de padvinderstraditie voortzetten. Zelfs met de plechtige
inwijdingsrituelen toen Weug voortrekker werd op 1 februari 1942.
In mei 1942 werd de directie van De Schelde gedwongen 350 arbeiders te
leveren voor een scheepswerf in Wïlhelmshafen. En omdat men getrouw
de werknemers en hoofden van gezinnen wilde ontzien, werden de vrije
jongens aangewezen en Weug behoorde tot de favorieten. Die had echter
helemaal geen zin om te helpen bij de bouw van Duitse onderzeeboten,
die jacht zouden gaan maken op geallieerde koopvaardijschepen, waar
verschillende familieleden op voeren. Deze weigering werd door de afde-
Fragment van een 'bijge
werkte' kaart van de
G.D.N. (Geheime Dienst
Nederland). De nummers
en letters verwijzen naar
een aparte legenda.
MV - mijnenveld; TV
tankval; H gecamou
fleerde hangars; nr 31
een gevechtsbunker met
zoeklicht; etc.
195