JOHAN WILLEM WEUG station in Vlissingen. Deze onderscheiding kon niet meer behaald wor den door het uitbreken van de oorlog. In verband met de oorlogsdreiging kwamen daar nog twee insignes bij: 'Nationale Dienst' met een opleiding tot koerier in oorlogstijd, en 'Lucht beschermingsdienst' met deelname aan rampenoefeningen en eerstehulp- verlening. Hiervoor moest een half jaar praktijkervaring worden opge daan en daar kregen we na de Duitse inval in mei 1940 ruimschoots de gelegenheid voor. Vlissingen werd frontstad met een Duitse invasievloot voor Engeland op de rede en in het Kanaal door Walcheren, waar de bommenwerpers van de Royal Air Force graag op af kwamen. Maar er waren ook vaak burgerslachtoffers. In april 1941 werd de padvinderij door de Duitsers verboden. Die was teveel op Britse leest geschoeid. Alle spullen werden in beslag genomen. De kampeeruitrusting ging naar de Nationaal Socialistische Jeugdstorm en de rest naar een opkoper. En de goederen die niemand wilde hebben werden verbrand. Maar in het geheim bleef een vaste kern rond hopman Luitwieler de padvinderstraditie voortzetten. Zelfs met de plechtige inwijdingsrituelen toen Weug voortrekker werd op 1 februari 1942. In mei 1942 werd de directie van De Schelde gedwongen 350 arbeiders te leveren voor een scheepswerf in Wïlhelmshafen. En omdat men getrouw de werknemers en hoofden van gezinnen wilde ontzien, werden de vrije jongens aangewezen en Weug behoorde tot de favorieten. Die had echter helemaal geen zin om te helpen bij de bouw van Duitse onderzeeboten, die jacht zouden gaan maken op geallieerde koopvaardijschepen, waar verschillende familieleden op voeren. Deze weigering werd door de afde- Fragment van een 'bijge werkte' kaart van de G.D.N. (Geheime Dienst Nederland). De nummers en letters verwijzen naar een aparte legenda. MV - mijnenveld; TV tankval; H gecamou fleerde hangars; nr 31 een gevechtsbunker met zoeklicht; etc. 195

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2000 | | pagina 197