KOEWACHT, EEN DORP genomen doen dan ook de ronde en worden nog regelmatig verteld tij dens de vlassersmarkt op donderdag aan de tapkast in café 'Benelux' bij Peter de Vliegher Smokkelaars Bekend is hoe, zowel tijdens de Eerste als de Tweede Wereldoorlog, de bewoners van de grensstreek de omstandigheden wisten uit te buiten. Er werd dan ook lustig op los gesmokkeld. Dat was in deze contreien min der een vergrijp dan een bijna sportieve strijd tussen de commiezen en de smokkelaars die, vaak profiterend van het nachtelijk duister, tegen een klein smokkelloon, hun smokkelwaar (boter, suiker, tabak en vlas) de grens overbrachten. Velen hebben tijdens de oorlogsjaren met het geld dat ze aan de smokkel verdienden, de basis gelegd voor een bloeiende handel of bedrijf na de oorlog. Agrarisch dorp Koewacht is een gemeenschap waarvan de bevolking oorspronkelijk het Een veel gebruikt dagelijks brood verdiende in de landbouw. Een droge boterham waar- smokkelpad. voor ze zelf voor het beleg moesten zorgen: ieder had wel een moestuin met daarin aardappelen en groenten, één of meerdere varkens, kippen en konijnen. Met het loon dat men ver diende, betaalde men onder andere zijn woonlasten en kocht men af en toe 'een stuk kleren'. Ongeschoolde arbeid was heel gewoon: na de lagere school - en vaak al eerder - ging je werken. Naast de landbouw ontwikkelde zich de vlasindustrie, terwijl ook een aantal families de kost verdiende in de klompenmakerij (de klompenkappers). Onder meer door de opkomst van de goedkope kunst vezel, die minder vraag naar de duurdere vlasvezel tot gevolg had én van de industriële ontwikkeling in de Kanaalzone (Sas van Gent met zijn suikerfabrieken, 'stijfselkot' en glasfabriek; Sluiskil met de 1'Azote en Cokes-fabriek), vond een verschuiving plaats van de aanvankelijk ongeschoolde arbeid in de vooral plaatse lijke bedrijven naar steeds meer geschoolde arbeid in moderne industrieën en bedrijven in heel Zeeuws- Vlaanderen. Voor de plaatselijke werkgelegenheid tot op heden zijn van belang: Linex Pro-Grass, het loonbedrijf Baert, garage Hans Drijdijk, Auto- en Schadebedrijf Van Haperen en garage Benelux, de vlasbedrijven De Letter-Martens en Jos van Gremberghe Zn en Vermeire Transport. 203

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2000 | | pagina 205