KOEWACHT, EEN DORP
genomen doen dan ook de ronde en worden nog regelmatig verteld tij
dens de vlassersmarkt op donderdag aan de tapkast in café 'Benelux' bij
Peter de Vliegher
Smokkelaars
Bekend is hoe, zowel tijdens de Eerste als de Tweede Wereldoorlog, de
bewoners van de grensstreek de omstandigheden wisten uit te buiten. Er
werd dan ook lustig op los gesmokkeld. Dat was in deze contreien min
der een vergrijp dan een bijna sportieve strijd tussen de commiezen en de
smokkelaars die, vaak profiterend van het nachtelijk duister, tegen een
klein smokkelloon, hun smokkelwaar (boter, suiker, tabak en vlas) de
grens overbrachten.
Velen hebben tijdens de oorlogsjaren met het geld dat ze aan de smokkel
verdienden, de basis gelegd voor een bloeiende handel of bedrijf na de
oorlog.
Agrarisch dorp
Koewacht is een gemeenschap waarvan de bevolking oorspronkelijk het
Een veel gebruikt dagelijks brood verdiende in de landbouw. Een droge boterham waar-
smokkelpad. voor ze zelf voor het beleg moesten zorgen: ieder had wel een moestuin
met daarin aardappelen en groenten, één of meerdere
varkens, kippen en konijnen. Met het loon dat men ver
diende, betaalde men onder andere zijn woonlasten en
kocht men af en toe 'een stuk kleren'.
Ongeschoolde arbeid was heel gewoon: na de lagere
school - en vaak al eerder - ging je werken.
Naast de landbouw ontwikkelde zich de vlasindustrie,
terwijl ook een aantal families de kost verdiende in de
klompenmakerij (de klompenkappers).
Onder meer door de opkomst van de goedkope kunst
vezel, die minder vraag naar de duurdere vlasvezel tot
gevolg had én van de industriële ontwikkeling in de
Kanaalzone (Sas van Gent met zijn suikerfabrieken,
'stijfselkot' en glasfabriek; Sluiskil met de 1'Azote en
Cokes-fabriek), vond een verschuiving plaats van de
aanvankelijk ongeschoolde arbeid in de vooral plaatse
lijke bedrijven naar steeds meer geschoolde arbeid in
moderne industrieën en bedrijven in heel Zeeuws-
Vlaanderen.
Voor de plaatselijke werkgelegenheid tot op heden
zijn van belang: Linex Pro-Grass, het loonbedrijf Baert,
garage Hans Drijdijk, Auto- en Schadebedrijf Van
Haperen en garage Benelux, de vlasbedrijven De
Letter-Martens en Jos van Gremberghe Zn en
Vermeire Transport.
203