MEER DAN HONDER D JAAR LOONTJENS
Een afbeelding uit de
I7e-eeuw. Het huis met
de toren is 'De grote
Christoffel'. Rechts
ernaast 'De kleine
Christoffel'. Alle huizen
hebben nog trapgevels.
Dam 21
"Het huis Dam 21, in zijn tegenwoordige gedaante gebouwd in 1838 voor den,
lateren, burgemeester Paspoort van Grijpskerke munt niet door architektonische
bekoring uit... De onderpui is versierd met vijf pilasters, die een hoofdgestel dra
gen, waarop balustrade met eenvoudig ijzeren hek; zij wordt beschermd door een
gesmeed ijzeren hek, aan welks uiteinden lantarens zijn aangebracht. De gevel
wordt afgesloten door een met palmetvormige versiering voorziene kroonlijst.
Aan de achterzijde verheft zich nog ten deele de toren, die omstreeks 1540 opge
trokken kan zijn, toen Jacob Eeuwoutszoon hier het huis deed bouwen, dat op een
teekening van J. van der Heyden uit het midden der zeventiende eeuw nog in
volle pracht te zien valt." Dit schreef de toenmalige stadsarchivaris Dr W.S.
Unger in zijn boek De Monumenten van Middelburg (Maastricht 1941).
Unger vond kennelijk de classicistische gevel niet mooi. Dat is niet zo
verwonderlijk, want in zijn dagen vond men dat nep. De Goese architect
Maarten van Doom snapt dat helemaal. In de jaren dertig ivas die architec
tuur misschien niet oud genoeg om gewaardeerd te worden, veronderstelt hij.
Het is pas sinds de laatste twee decennia van de twintigste eeuw dat men oog
kreeg voor de schoonheid van die 19e eeuwse verbouwingen van panden met een
veel oudere historie. Van Doorn kreeg de opdracht om Dam 21 te restaure
ren en te renoveren. Kijk, een gebouw heeft een ontivikkeling doorgemaakt. Ik
vind dat je niet zomaar naar een oude, oudere of oudste situatie moet terug-res
taureren. Je moet oude elementen functioneel inpassen, waar dat kan. De ver
schillende stijlkenmerken van de geschiedenis van een gebouw moeten samen met
eigentijdse aanpassingen een geheel opleveren, waar de gebruikers naar hun
25