HOUTEN VISSERSSCHEPEN VAN DE DELTA
overleden oud-conservator van het Nationaal Scheepvaartmuseum in
Antwerpen, in 1993 een standaardwerk over publiceerde. Anno 2000 is
de Meermanwerf nog steeds volledig intact maar er klinkt al heel lang
geen hamergeklop meer. In wezen ligt daar een panklaar scheepsbouw-
openluchtmuseum.
Maar er werden ook elders Arnemuidense hoogaarzen gebouwd.
In Kinderdijk is een werf van het roemruchte scheepsbouwersgeslacht
Van Duivendijk. Kinderdijk was de bakermat van waaruit de Van
Duivendijken zijn uitgezwermd over de Delta. Een citaat uit het werf-
boek van Kinderdijk: 1873. Een hoogaars gemaakt voor Cornelis Sierevelt te
Amemuiden. Aangenomen voor 1000,-. Lang in het vlak 28 1/2 voet. In de
maand Maart in het jaar 1873. Aan de smid gekost 50 gulden; het is een
armuisch hoogaars.
Op de Van Duivendijkwerf op Tholen hangt een bordje: opgericht 1872.
Dirk van Duivendijk, de stichter van die werf, bouwde tot zijn dood in
1906 liefst 92 houten schepen; schouwen, botters, maar in hoofdzaak
hoogaarzen. Een daarvan is de YE 36, het huidige vlaggeschip van de
Stichting Behoud Hoogaars, gebouwd in 1900 als VE 13 voor Jan Bliek.
Rudolf Schönberg, kunstenaar te Antwerpen, liet in 1929 op de werf in
Tholen een 9 meter lang jachthoogaarsje bouwen: Dolfijn. Melis van
Duivendijk bouwde, zoals al eeuwenlang gangbaar was, de schepen
op het zicht. Aan een nieuwe hoogaars werd gewoonlijk een modelroer
gehangen, met een krijtje werden dan de contouren van het definitieve
roer afgetekend. Schönberg kwam geregeld kijken naar de vorderingen
van zijn Dolfijntje. Als plagerij gaf Melis het krijtje aan Schönberg: "Doe
jie't ma, jie bin tekenaer." Uiteindelijk kwam er toch een Van Duivendijk-
roer aan te hangen.
Een andere van Duivendijkwerf (allemaal familie van elkaar) wordt in
1893 gesticht in Bruinisse. Daar werden tot 1908 13 houten schepen
De YE 36 met bijboot op
een plaat in de Schelde.
(Foto Gerrit Zomer)
70