DANIËI JAN PIETER BRUINOOGE
Havenontwikkeling
De grondsanering vond plaats in het begin van Bruinooges optreden als
gedeputeerde, begin jaren negentig. Zijn gelijk heeft hij bewezen met
financiële resultaten en met de vestiging van nieuwe bedrijven, waarbij
met name de Vlissingse kant van Zeeland Seaports zich heeft ontwikkeld
tot een logistieke haven. "Vriend en vijand weten, dat wij de beste natte
infrastructuur van Europa hebben", zegt Daan, "maar dat is niet genoeg, je
moet ook voldoende massa hebben om de voordelen van een mainport te kunnen
krijgen. Het maakt voor een logistieke vervoerder verschil of hij 1000 containers
van Vlissingen naar Basel moet brengen, of dat je een jaarcontract voor 50.000
containers kunt sluiten. (Nou verzin ik maar wat)".
Samenwerking met Rotterdam in de Scaldiahaven, de komst van
Hessenatie, het zijn keerpunten in de ontwikkeling. Behalve dat Zeeland
Seaports een uitstekende natte infrastructuur heeft (Westerschelde,
Kanaal door Zuid-Beveland, Schelde-Rijnkanaal) is hier bovendien nog
ruimte. Dat kan uitgebuit worden. Het is niet meer zo eenvoudig als
vroeger om bijvoorbeeld dorpen ten gunste van de Antwerpse havenont
wikkeling van de kaart te vegen. Maar ook de schaalvergroting is een
argument om meer zeewaarts oplossingen te zoeken. Schaalvergroting in
containers en in buiktrafiek. Dat betekent tegelijk dat de Vlissingse
havens schepen met een lowlow-waterspring (d.i. de gemiddelde laagste
laagwaterstand) van zo'n 17 meter moeten kunnen ontvangen. Gear Bulk
laat vijfde generatie forestproductsschepen in China bouwen van dat
formaat. En met de containers is het niet anders. De Deense reder Regina
Maersk laat al schepen bouwen van 8000 TEU (Twenty feet Equivalent
Unit, dus waar 8000 twintig-voets containers op vervoerd kunnen worden).
Het feit dat er samenwerking met Rotterdam is en dat Hessenatie er
komt betekent voor Daan Bruinooge dat Vlissingen daarmee definitief
op de wereldhavenkaart is geplaatst. Als een gigant als Hessenatie komt,
kun je in Den Haag en in de wereld duidelijk maken dat deze haven iets
voorstelt. Hessenatie zet alleen in Antwerpen 32 miljoen ton om. Dat is
meer dan Vlissingen en Terneuzen bij elkaar. Dat is een kwart van het
Antwerpse totaal. Hessenatie is de grootste containertrafiek van Europa.
Samen met Hessenatie zijn er in de afgelopen jaren studies verricht naar
achterlandverbindingen, techniek, spoorcapaciteit, nautische en morfolo
gische zaken, naar alles wat men wilde weten. En al die studies hadden
voor Vlissingen een positief resultaat. "Zo positief, dat meneer Pellens van
Hessenatie het passend vond om contracten te tekenen en daarmee naar buiten te
gaan."
Daan Bruinooge is enthousiast. Anderen zeggen: We moeten het eerst
nog zien. Er moet nog een Milieu Effect Rapportage komen, er moet nog
dit, er moet nog dat.
Werkgelegenheid
Dat deze ontwikkelingen goed zijn voor de werkgelegenheid, staat als
een paal boven water. Het gaat niet alleen om de toekomstige container-
92