Wonderlijke abstractie KUNSTSCHILDER RUDOLF HAGENAAR permitteren om onze boterham tussen de middag in het museum op te eten. Je zat er lekker warm en bovendien kon je er prachtige dingen zien." Hij leert er méér dan op de academie. Bestudeert de verflaag, de penseeltoets, de compositie en vraagt zich af hoe de maker van het schilderij te werk is gegaan. "Dan dacht ik: hoe heeft-ie dat gedaan, waarom doet-ie dat zo? En dan ontdek je de meest wonderlijke dingen. Dingen die helemaal niet kunnen. Neem De Staalmeesters van Rembrandt. Die tafel... Die tafel is een mees- tervondst! Het kan helemaal niet want je ziet rustig hun armen op tafel liggen terwijl die tafel vanuit een ander perspectief is geschilderd dan de personen die eraan zitten. Alsof de beschouwer heel laag zit en die figuren uit de tafel omhoog rijzen. Een formidabele vondst! Anders zou je bovenop die tafel kijken en dan krijg je dat gefriemel met al die handen en met al die armen die daar overheen liggen. Dat zou geen gezicht ge weest zijn. De dikte van de verflagen toont aan dat Rembrandt het wel eerst anders geprobeerd heeft maar uiteindelijk de beslissing heeft geno men om het zó op te lossen. Kijk, dat soort dingen leer je niet op een academie..." De wereld van Kandinsky en Pollock is zijn wereld niet. Hij heeft zich ook nooit thuisgevoeld bij de heftige spontaniteit van Kokoschka en Bacon. Het non-figura tieve vat: Mondriaan ligt hem ook niet. Toch, als je naar zijn composities kijkt, zie je wel degelijk een abstractie. "Dat is het wonderlijke. Als je tegen een non-figuratief schilder zegt dat je net zo zeker als hij met compositie bezig bent, met vorm en met kleur, dan kijkt-ie je aan alsof dat absoluut niet mogelijk is. Schilders hebben dat natuurlijk altijd gedaan. Wil een schilderij geslaagd zijn, dan moet het natuurlijk ook aan die voorwaarden voldoen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand niét ziet welk een razend knappe composities er eigenlijk door die Griekse vazenschilders werden gemaakt. Die gewoon met een griffeltje in de natte klei bezig waren." Kunstkenners en -pausen zien dat kennelijk niet. Hagenaar heeft er wel een verklaring voor. "Ze zien het wel, maar ze praten er meestal niet over. De hang naar het verhaal is meestal groter dan de hang naar kijken hoe een schilderij gemaakt wordt. Het verhaal eromheen is makkelijker te bevatten. Het verhaal over het oor van Van Gogh is belangrijker voor de mensen dan de manier waarop hij werkelijk een boom in bloei schilderde. Ik kan antwoord geven op vragen over hoe je een schilderij maakt en de technische kant van de zaken. En ik kan ook vertellen waarom ik bepaal- 134

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2001 | | pagina 136