POPMUZIEK VAN ZEEUWSE BODEM
Huib Pouwer.
Pink Floyd
Zaterdag 17 februari 1968 was Vlissingen even het magische beatcentrum
van Nederland. Op die avond trad in het toenmalige concertgebouw (het
huidige Arsenaaltheater) de Engelse band The Pink Floyd op. Deze band
was op dat moment zo'n anderhalf jaar oud en was al meerdere malen
op de Nederlandse tv te zien geweest. De optredens in Engeland en de
tournees over het Europese continent hadden The Pink Floyd al een enor
me reputatie opgeleverd als spectaculaire act, die naast magische elektro
nische muziek ook een indrukwekkende show met lichteffecten verzorg
de. Naast The Pink Floyd trad die avond ook Dragonfly op. Voor de
Zeeuwen een buitenkans om hun helden eens dichtbij huis in levende
lijve te kunnen aanschouwen. Ooggetuigenverslagen zoals in de PZC
spraken van een fascinerende ervaring, explosies van geluid en lichtflit
sen. Dat alles in een geur van wierook. Dragonfly imponeerde in deze
atmosfeer met een enorm geluidsvolume, beschilderde gezichten en een
decor van langzaam bewegende projecties van vloeistofdia's. The Pink
Floyd maakte zo mogelijk nog meer indruk op de 450 toeschouwers,
waarvan een deel voortijdig de gang moest opzoeken om bij te komen.
Dragonfly zou later dat jaar nog enkele malen het voorprogramma
van The Pink Floyd verzorgen. Pink Floyd zou uitgroeien tot een van
's werelds meest succesvolle bands, die tot op heden nog indruk maakt
met megaconcerten, zoals bijvoorbeeld die op het San Marcoplein in
Venetie, of met de uitvoering van The Wall
bij de pas gevallen Berlijnse muur.
Engels avontuur
Ten tijde van het concert met Pink Floyd
in Vlissingen was men in Rome volop
bezig met de voorbereidingen van het
eerste meerdaagse openluchtfestival op
het Europese continent. Grote namen uit
de Amerikaanse en Engelse popmuziek
zouden aantreden. Fairport Convention,
Donovan, The Byrds The Pink Floyd,
Captain Beefheart, Soft Machine, The
Cream en andere grootheden hadden hun
medewerking reeds toegezegd. Dragonfly
was als enige Nederlandse en een van de
weinige bands van het Europese continent
interessant en goed genoeg bevonden om
daar te spelen. Het in februari geplande
festival werd echter vanwege de enorme
belangstelling naar een latere datum ver
schoven. De beoogde locatie en faciliteiten
waren bij lange na niet berekend op een zo
massale toeloop.
173