NAAMGEVING DELTA Tien jaar geleden werd het nieuwe logo aan de gevel gespijkerd. (foto: Arnold Parre) provincie Zeeland Wim Don (PvdA) wil in recordtempo een nieuwe naam op de gevel om te tonen dat een onomkeerbaar proces is ingezet. De fusie blijkt een ingewikkeld proces. Binnen de nieuwe directie wordt verzucht dat de fusie van de twee Duitslanden - na de val van de muur - makkelijker was. Don wil wel heel snel een nieuwe naam en logo, maar veel geld heeft hij er niet voor over. Met het schamele budget van 15.000 gulden worden de medewerkers van de afdeling In- en Externe Betrekkingen aan het werk gezet. Tien jaar geleden was het bepalen van een corporate identity, een imago neerzetten en het streng doorvoe ren van een huisstijl in opkomst. Echter nog niet zo belangrijk als het nu is. Maar dat er een uitstra ling en nieuwe identiteit moest komen, ondersteund door een logo, was voor Arnold Parre ook tien jaar geleden klip en klaar. Parre, medewerker van de toen malige afdeling In- en Externe Betrekkingen bedacht samen met een collega de naam DELTA. „De naam van de provincie Zeeland mocht niet meer terug keren, omdat de WMZ ook water levert in een klein deel van Zuid- Holland en Brabant. 'DELTA', het stroomgebied van twee rivieren, strekt wat verder; dus lag voor de hand.Tijd en geld om een gereno- meerd bureau in te schakelen voor het ontwerpen was er niet." Parre kent Peter Mastboom, kun stenaar en grafisch vormgever uit Vlissingen. Hij belt hem met de vraag of Mastboom een nieuw logo wil bedenken. De kunstenaar heeft last van koudwatervrees, maar hij brengt Parre wel in con tact met de Duitse kunstenaar en grafisch vormgever Lothar Troost. Die zag er wel brood in en reist diezelfde nacht nog naar Vlissingen. Op Peter Mastboom's zolder aan het Bellamypark slaat hij voortva rend aan het tekenen. 178

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2001 | | pagina 180