O JAAR AQUATISCHE ECOTECHNOIOGIE aan stonden multidisciplinariteit en het internationale perspectief hoog in het vaandel. Wat die multidisciplinariteit betreft waren er drie hoofd bestanddelen in het leerplan, afkomstig uit de chemie, de ecologie en de natte civiele techniek. Al snel werd het curriculum van de opleiding gekoppeld aan de struc tuur en de inhoud van de 3e nota Waterhuishouding die in 1990 gepre senteerd werd. De rode draad binnen de opleiding daarbij werd de gedachte dat analyse en oplossing van de problemen op het gebied van waterbeheer gebaseerd moeten zijn op het duurzaam functioneren van aquatische systemen. Begin jaren 90 was het curriculum in de eerste twee studiejaren vooral vakgericht en werd in het derde studiejaar meer in projecten gewerkt. Men kreeg al snel de overtuiging dat probleemgeoriënteerd thematisch projectonderwijs effectiever zou kunnen zijn. Dat bleek het geval. Sinds 1997 wordt uitsluitend thematisch projectonderwijs aangeboden. Dit houdt in dat van meet af aan in groepen gewerkt wordt aan de bestudering en oplossing van een reeks praktijkproblemen en dat alle vakken direct geïntegreerd worden aangeboden. Een aantal voorbeelden van thema's zijn: getijdengebieden, rivieren, drinkwater, bemonstering en analyse, projectmanagement, kustverdediging, stadswateren, verdroging, water bodems, etc. In totaal zijn er 26 thema's. De studenten werken 5 tot 10 weken volgens een plan van aanpak dat ze zelf op moeten stellen en ronden ieder project af met een schriftelijke of mondelinge rapportage. Hierdoor zijn studenten meer gemotiveerd en worden ze beter voorbe reid op het werken in multidisciplinaire projectteams dan in het klassieke onderwijsmodel. Internationalisering De opleiding is gebaseerd op de Nederlandse manier van omgaan met water. Hoewel de lokale situatie in veel landen niet vergelijkbaar is met de Nederlandse situatie, is de manier van denken breed toepasbaar. Uiteraard is het van belang om altijd rekening te houden met de specifieke context waarin problemen zich afspelen, inclusief ecologische, economi- Twee beelden van sche, sociologische en culturele aspecten. Dit voor ogen houdende bete workshops. kent het dat de afgestudeerden in principe in internationale projecten 41

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2001 | | pagina 43