10 JAAR AQUATISCHE ECOTECHNOLOGIE inzetbaar zijn. In het curriculum is ruimte gecreëerd om aandacht te besteden aan internationale problemen en ook wordt een aantal malen een internationale studiereis ondernomen. Zo staan veldstudieweken op het programma naar Frankrijk, Oostenrijk en Polen. Het grootste deel van de vierdejaars studenten gaat op stage naar het buitenland. Verre bestemmingen zijn daarbij in toenemende mate populair (o.a. Australië, Nieuw Zeeland, Costa Rica, Suriname, USA, Canada). Dankzij internet kan ook in deze landen een professionele stagebegeleiding gegarandeerd worden. Ook ontstond al snel de gedachte om de opleiding interessant te maken voor buitenlandse studenten. In 1995 startten de eerste 30 Spaanse studenten met de opleiding. Voor hen waren aspecten als praktijkgericht onderwijs, een buitenlandse oplei ding en een op een belangrijke milieucompartiment gerichte opleiding redenen om een aantal maanden per jaar in Vlissingen te studeren. Deze studenten volgden allemaal het volledige vierjarige traject. Ze kwamen ieder studiejaar hun practica in Nederland afleggen en voerden het theo retisch deel in Spanje uit. Na vier jaar wachtte voor hen het officiële Nederlandse diploma Ingenieur Aquatische Ecotechnologie. Inmiddels volgen ruim 300 Spaanse studenten de opleiding. Om de opleiding toegankelijk te maken voor meer buitenlandse studen ten en ook voor een bredere groep studenten worden thans nieuwe internationale studieprogramma's ontwikkeld. De vele ideeën en contac ten die zijn opgedaan bij de organisatie van het Youth World Water Forum zijn daarbij een grote bron van inspiratie. Links: Indira Khurana leidt een workshop. Rechts: Lia Otterspeer ondertekent de Decla ration of Support in de Nieuwe Kerk te Middelburg namens de Ecological Management Foundation. Scheldesymposium Binnen de Nederlandse context heeft de opleiding zich ontwikkeld tot de beste in zijn soort. Bij de laatste visitatie (rapport van 2001) door een onderzoekscommissie van de HBO-Raad scoorde de opleiding op vrijwel alle punten positief, daarmee alle andere opleidingen ruim achter zich latend. Ook de eerste visitatiecommissie in 1994 oordeelde al gunstig over dit paradepaardje van de Hogeschool Zeeland. In 1993 trad de opleiding naar buiten met een internationaal Scheldesym posium. De bedoeling was aan de hand van de problematieken van het 42

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2001 | | pagina 44