ATER IN ZEELAND worden verbeterd en dat lozingen op het oppervlaktewater zoveel moge lijk moeten worden tegengegaan. Het is echter het waterschap dat door het beheer van afvalwaterzuiveringsinstallaties zorgt voor een goede waterkwaliteit en het zijn de gemeenten die rioleringen aanleggen om lozing van afvalwater op het oppervlaktewater te voorkomen. Het zijn ook de waterschappen en de gemeenten die voor deze werkzaamheden de burgers een belastingaanslag opleggen. Water hoog op de politieke agenda Water is essentieel voor de drinkwatervoorziening, de landbouw, de industrie en de natuur, bovendien aantrekkelijk voor woongenot en recreatie. Water vormt echter ook altijd een bedreiging voor onze veilig heid. De toenemende vraag naar water, met name waar verschillende groepen aanspraak maken op hetzelfde water en de constatering dat we tegen de grenzen van het systeem oplopen (wateroverlast, verdroging, slechte waterkwaliteit) hebben er toe geleid dat we anders over water en waterbeheer zijn gaan denken. De afgelopen jaren is ook Zeeland herhaaldelijk geconfronteerd met een grote regenwateroverlast. We herinneren ons in dit verband nog de ondergelopen akkers, weilanden, straten en kelders in Tholen (najaar 1998). Schade, die in veel gevallen door het Rijk vergoed moest worden. Deze materiële schade zorgde er voor dat 'water' bovenaan de politieke agenda van alle overheidsinstanties kwam te staan en dat er plannen gemaakt werden voor maatregelen om dergelijke schades in de toekomst te voorkomen. Verschillende commissies werden daartoe aan het werk gezet. Die hebben daar een zware taak aan, want bij de beantwoording van de vraag hoe het waterbeheer in de 21ste eeuw moet worden gevoerd, moeten ze ook rekening houden met serieus te verwachten hogere water standen als gevolg van de zeespiegelstijging. Klimaatverandering door opwarming van de aarde is daar onder andere debet aan. Anders denken over water Recent is het kabinetstandpunt over het waterbeleid in de 21ste eeuw openbaar gemaakt in een rapport onder de titel 'Anders omgaan met water'. Daarin wordt geconstateerd dat het huidige systeem van water beheer zeker niet in staat is om toekomstige ontwikkelingen op te van gen. Om Nederland de komende eeuw met betrekking tot water veilig, leefbaar en aantrekkelijk te houden voor wonen, werken en recreëren is een omslag in het waterbeleid en in het denken over water noodzakelijk, zo staat er in dat rapport. 'Anders denken over water' betekent niet dat er voorheen 'verkeerd' over water werd gedacht. Het waterbeleid van vroeger heeft ons land immers gevormd tot wat het nu is. Zonder dat oude beleid hadden we wellicht nooit het economisch zwaartepunt van Nederland in het lage westen en zuidwesten van Nederland kunnen creëren. Evenzo zijn beleidsbeslissin- 62

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2001 | | pagina 64