WATER IN ZEELAND
Speerpunt vijf is Water in de stad.
Water in de stad (en in de dorpen) leeft. In de landelijke Vierde nota
waterhuishouding heeft het water in bebouwd gebied een prominente
plaats in het waterbeheer gekregen en staat het op vele fronten volop in
de belangstelling. Het water in bebouwd gebied kent specifieke proble
men als (grondwater)overlast en een slechte waterkwaliteit door vervui
ling. Daarnaast kent het water in de stad verschillende potenties voor de
ecologie, het stedelijk landschap of de stadsrecreatie.
Door oppervlaktewater, grondwater, ecologie, drinkwater, riolering en
afvalwaterzuivering in samenhang te zien (en niet langer sectoraal) kan
duurzaam stedelijk waterbeheer op de meest effectieve wijze worden
gerealiseerd. De provincie streeft naar stedelijke watersystemen die duur
zaam, gezond en veerkrachtig zijn. Dit lijkt eenvoudig maar de realisatie
daarvan is complex en vraagt een grote inzet van bestuurders, beheer
ders en bewoners. Kortom van ons allemaal! Door onder andere de vuil
uitworp via overstorten, een achterstand in het baggeren van de water
bodem en het decennia lang ontwerpen van stedelijke watersystemen,
zonder aandacht voor de ecologische potenties van het gebied, voldoen
de stedelijke watersystemen in Zeeland doorgaans nog niet aan het streef
beeld van duurzame watersystemen. Er is hier dus nog veel te doen.
Het laatste speerpunt betreft het bevorderen van de efficiency in de
waterketen.
De waterketen bestaat uit waterwinning, distributie, gebruik, zuivering
en lozing of hergebruik van water. Hergebruik van water biedt kansen
om het gebruik van met name grondwater te beperken. Daarnaast wordt
verwacht dat door het optimaliseren van de waterketen financiële winst
kan worden geboekt. Zoet (grond)water is schaars in de provincie Zeeland.
Zeeland is niet zelfvoorzienend in de levering van drink- en industriewa
ter. Bovendien zorgt de waterwinning mede voor verdroging van natuur
gebieden en neemt de watervraag volgens de prognose nog steeds toe.
Reden te meer om waterbesparing in huishoudens en industrie te stimu
leren en met de waterketenbeheerders mogelijkheden voor het efficiënt
omgaan met water te onderzoeken. Studies wijzen uit dat een grotere
efficiency in de waterketen tot de mogelijkheden behoort als betrokken
instanties nauwer met elkaar gaan samenwerken, of via overeenkomsten
beheersonderdelen aan elkaar overdragen. Voor de burger betekent dit
een product van minstens dezelfde kwaliteit tegen een lagere prijs.
Die mogelijkheid moet men niet laten lopen. Verbeterde samenwerking
in de waterketen kan bovendien de aanpak van water in de stad ten
goede komen.
De samenwerking tussen de verschillende overheden kan veel opleveren.
Een mooi voorbeeld is het project in Scherpenisse waarin de gemeente
Tholen het initiatief van de woningbouwvereniging heeft overgenomen
om de grondwateroverlast in deze wijken aan te pakken. Er zullen wadi's
in de wijk worden aangelegd, waarbij het regenwater beter kan worden
72