HET GEZELSCHAP VAN DE ZEE
Scène uit 'De Dijk' van
Jan Schuurman Hess.
Met o.m. Huib Rooymans,
Tineke Schrier, Piet Korte-
knie, en v.l.n.r. op de foto
Petra Laseur, Johan Ooms,
Has Drijver, Rense
Royaards.
"Als Hella Haasse een nieuw stuk voor ons schrijft dan trekt zij samen op
met de mensen die het gaan spelen. Maar niemand betwist de kwaliteit
van haar schrijverij, snap je, dat dat deugt. Dat dat speltechnisch gevoed
kan worden door de ervaringen van de regisseur en de toneelmakers
spreekt vanzelf. Toen ik 'De Dijk' had geschreven en Kees Scholten, de
regisseur, behoefte had aan een feest in het stuk, heb ik 's avonds er een
scène tussen geschreven. In die zin ben ik natuurlijk flexibel, al let je wel
goed op de literaire motieven en mogelijkheden."
"De toneelpraktijk in Nederland heeft zich aan het begin van de jaren
zeventig echt van de schrijvers afgekeerd. En op de toneelscholen is die
ontwikkeling, wonderlijk genoeg, nog steeds aan de hand. Ik heb recente
lijk een aantal presentaties gezien van derdejaars studenten van de
toneelschool in Amsterdam. Op een enkeling na maakten ze allemaal hun
eigen tekst. Er was één meisje dat een monoloog speelde van een ander
meisje, maar alle anderen deden hun eigen ding. Je ziet daar niemand
die een tekst neemt van om het even wie. Het is opvallend: Nederlandse
toneelliteratuur wordt niet gedrukt, wordt niet gelezen en wordt niet
gerecenseerd. Het bestaat dus eigenlijk nauwelijks. Ja, er is een uitgeverij
in Amsterdam, de International Theatre Bookshop, die drukken toneel
teksten af. Inderdaad, voor die opleiding van dramaturgen, voor theater
wetenschappers. Maar het wordt niet gelezen.
Neem Abel Herzberg. Die man heeft in 1934 een toneelstuk geschreven,
'Vaderland', waarin hij waarschuwt voor het lot van de joden onder het
116