HET GEZELSCHAP VAN DE ZEE Teksttoneel. Het vereist concentratie en geen zapgedrag tijdens een voorstelling. Het publiek lijkt te zijn vervreemd van deze manier van theatermaken. De men sen zitten tegenwoordig in een schouwburgstoel alsof ze thuis voor de buis hangen. Scène uit 'Het Moeders kind' van Geertrui Daem. Op de foto: Geertrui Daem en Fred van der Hilst. "Het hangt er maar vanaf hoe je de dingen aanpakt en hoe je ze vorm geeft. En hoe enthousiast je bent. We leven natuurlijk in een tijd waarin een enorme behoefte is aan onmiddellijke consumptie. En voldoet het niet na vijf minuten dan wil men weer wat anders. Dat is de snelheid die je ongeveer ervaart. Mijn ervaring is dat alles mogelijk is, zolang je de mensen er maar bij betrekt. Kats is in die zin erg interessant. Het is een klein dorp maar ook hier is natuurlijk een groep jongeren die verloren over straat loopt en een beetje in het fietsenhok hangt. Waar ze avond aan avond in het donker sigaretjes roken en glaasjes bier of Breezers drin ken, of weet ik hoe dat allemaal heet. Als je nou die mensen, en dat zijn gewone kinderen die ook allemaal snelle brommertjes hebben, confron teert met wat er allemaal kan op dit gebied, dan is alles mogelijk. Het aardige van toneel is dat iedereen erbij betrokken kan zijn. Want je hebt timmermannen nodig, electriciens, de mevrouw die de koffie zet en de broodjes smeert, iemand die met een naaimachine kan werken én mensen die kunnen toneelspelen. En dat hoort allemaal bij elkaar, het een kan niet zonder het ander. Als je jongeren daar op aanspreekt, als je een 124

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2002 | | pagina 126