HET GEZELSCHAP VAN DE ZEE
Teksttoneel. Het vereist concentratie en geen zapgedrag tijdens een voorstelling.
Het publiek lijkt te zijn vervreemd van deze manier van theatermaken. De men
sen zitten tegenwoordig in een schouwburgstoel alsof ze thuis voor de buis hangen.
Scène uit 'Het Moeders
kind' van Geertrui Daem.
Op de foto: Geertrui Daem
en Fred van der Hilst.
"Het hangt er maar vanaf hoe je de dingen aanpakt en hoe je ze vorm
geeft. En hoe enthousiast je bent. We leven natuurlijk in een tijd waarin
een enorme behoefte is aan onmiddellijke consumptie. En voldoet het
niet na vijf minuten dan wil men weer wat anders. Dat is de snelheid die
je ongeveer ervaart. Mijn ervaring is dat alles mogelijk is, zolang je de
mensen er maar bij betrekt. Kats is in die zin erg interessant. Het is een
klein dorp maar ook hier is natuurlijk een groep jongeren die verloren
over straat loopt en een beetje in het fietsenhok hangt. Waar ze avond
aan avond in het donker sigaretjes roken en glaasjes bier of Breezers drin
ken, of weet ik hoe dat allemaal heet. Als je nou die mensen, en dat zijn
gewone kinderen die ook allemaal snelle brommertjes hebben, confron
teert met wat er allemaal kan op dit gebied, dan is alles mogelijk.
Het aardige van toneel is dat iedereen erbij betrokken kan zijn. Want je
hebt timmermannen nodig, electriciens, de mevrouw die de koffie zet
en de broodjes smeert, iemand die met een naaimachine kan werken én
mensen die kunnen toneelspelen. En dat hoort allemaal bij elkaar, het een
kan niet zonder het ander. Als je jongeren daar op aanspreekt, als je een
124