Imago en identiteit
Een beknopte exploratie
van het interne en externe beeld van Zeeland
JAAP
VAN VELZEN
Het starten van een imagocampagne om de eigenschappen van Zeeland
te etaleren en daarmee de vestiging van niet-inwoners te stimuleren
maakt nieuwsgierig. De huidige campagne richt zich met name op het
stimuleren van wonen en werken voor in eerste instantie de leeftijds
groep 25-45 jaar (de 'dertigers').
Maar Zeeland heeft heel veel facetten om bij zo'n vestigingskeuze reke
ning mee te houden. Wat bijvoorbeeld te denken van de grote toestroom
van ouderen - Zeeland en Drenthe zijn het meest in trek bij 65-plussers -
(CBS 1994-1998)? In bedrijvigheid scoort Zeeland (CBS 1994-1999) zwak.
Het aantal bedrijfsvestigingen blijft in die periode achter bij de toename
van het aantal banen (6% tegen 7%). In 1996 (CBS) blijkt Zeeland relatief
het kleinste aantal innovatieve bedrijven te hebben, maar wél de hoogste
omzetgroei van heel Nederland (25% tegen 14%) gerealiseerd in innova
tieve producten. Met de productiviteit is dus niks mis, zou je kunnen
zeggen. Zeeland vormt met Groningen, Friesland en Drenthe daarnaast
ook het kwartet 'landelijke gebieden' van Nederland. Met uitzondering
van Drenthe zijn het ook de landbouwprovincies bij uitstek. Zo is in
Zeeland 70 op elke 100 HA landbouwgebied. Hier is van de vier genoem
de provincies ook het grootste aantal winkels in de detailhandel (81 per
10.000 inwoners) te vinden. Zeeland is verder zeer waterrijk, maar arm
aan natuur (6% van het grondgebied tegen 13% voor Nederland als
geheel). Tot slot heeft Zeeland met Drenthe het laagste percentage etage
woningen van Nederland (CBS-1998).
Dit zijn een aantal aspecten die een rol kunnen spelen in het beeld dat
deze provincie oproept bij anderen. Dat beeld lijkt even divers als dat
wat inwoners van Zeeland zelf hebben van hun omgeving of van elkaar.
Ze houden van de provincie, van hun werk, de ruimte of de zilte lucht
en hebben daarnaast hun al dan niet kritische opvattingen over hoe het
zou kunnen worden als.... Ook al zeggen beelden meer dan woorden,
de invulling ervan is sterk persoons- en situatiegebonden en daarom
ook zo divers.
163