I Imago van Zeeland 1988 IMAGO ÊN IDEN VAN ZEELAND Goed Zeeuws, goed rond Via internet brengt 'goed Zeeuws, goed rond' ons uiteraard bij het volkslied, maar ook bij streektaal, dialecten en Zeeuwse liederen van Pieter Dieleman en Engel Reinhoudt. Zelfs de echte Zeeuwse bolusbakker is van de partij. Maar het enigszins Bourgondische karakter dat uit deze laatste regel van het volkslied zou moeten spreken zal waarschijnlijk eer der bij onze zuiderburen opkomen dan bij de Zeeuwen zelf. Zij immers proeven onze mosselen en zeekraal vaak als eerste...! Hoe komt het toch dat het imago 'goed Zeeuws, goed rond' -dat al honder den jaren staat - zo in zijn tegendeel is omgeslagen? In cultuurspecifiek opzicht worden door verschillende schrijvers elemen ten genoemd als: de gezagsgetrouwheid van de Zeeuw en de neiging tot 'achterkamer'-politiek. Een van de artikelen in de PZC naar aanleiding van het imago-onderzoek 2000 spreekt van 'versluierend' gedrag. Dit zou leiden tot een minder open en naar buiten toe beschermende bestuurs cultuur. Zeeland in het nieuws Publicitair gezien blijkt Zeeland bij goed nieuws (zoals een internatio naal jeugd wereld waterforum in 2001 - dat geen enkele landelijke krant haalde) nog steeds even spreekwoordelijk ver weg te liggen. Bij slecht nieuws is dat juist niet het geval (de nogal triviale burgemeestersperike len in Middelburg werden in alle geschreven media breed uitgemeten). De notie van een medewerkster van Nova dat in Zeeland gewoon te weinig interessants gebeurt om dat op nationaal niveau uit te diepen is dan ook wel erg kort door de bocht. Moeten de inwoners van Zeeland het zoeken bij zichzelf? Een vaak terug kerende opmerking is dat inwoners van Zeeland gewoon weigeren om trots te zijn op het heden en verleden van deze provincie. De geschiede nis leert dat er weinig reden is om dat niet te zijn. Imago-onderzoeken In 'Imago van Zeeland' door drs. W. Ovaa (Stichting Zeeland,1988) wordt verslag gedaan van de resultaten van een telefonische enquête, bij gebrek aan tot dat moment betrouwbare gegevens over het beeld van Zeeland in en buiten de provincie. Imago wordt als één van de factoren genoemd die op een bepaald moment leiden tot een beslissing van iemand om te verhuizen. Doel van het onderzoek is een mogelijk beleid te ontwikkelen om het dalend inwonertal van Zeeland om te buigen. In feite dus een belangrijke overeenkomst met de nu lopende campagne. De belangrijkste vraag daarbij is of Zeeland een bepaalde woonvoorkeur heeft ten opzich te van andere provincies. De belangrijkste drie factoren voor een verhuis- beslissing van ondernemers zijn: geografische ligging, kwaliteit van het 166

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2002 | | pagina 168