I Imago van Zeeland 1988
IMAGO ÊN IDEN
VAN ZEELAND
Goed Zeeuws, goed rond
Via internet brengt 'goed Zeeuws, goed rond' ons uiteraard bij het volkslied,
maar ook bij streektaal, dialecten en Zeeuwse liederen van Pieter
Dieleman en Engel Reinhoudt. Zelfs de echte Zeeuwse bolusbakker is
van de partij. Maar het enigszins Bourgondische karakter dat uit deze
laatste regel van het volkslied zou moeten spreken zal waarschijnlijk eer
der bij onze zuiderburen opkomen dan bij de Zeeuwen zelf. Zij immers
proeven onze mosselen en zeekraal vaak als eerste...!
Hoe komt het toch dat het imago 'goed Zeeuws, goed rond' -dat al honder
den jaren staat - zo in zijn tegendeel is omgeslagen?
In cultuurspecifiek opzicht worden door verschillende schrijvers elemen
ten genoemd als: de gezagsgetrouwheid van de Zeeuw en de neiging tot
'achterkamer'-politiek. Een van de artikelen in de PZC naar aanleiding
van het imago-onderzoek 2000 spreekt van 'versluierend' gedrag. Dit zou
leiden tot een minder open en naar buiten toe beschermende bestuurs
cultuur.
Zeeland in het nieuws
Publicitair gezien blijkt Zeeland bij goed nieuws (zoals een internatio
naal jeugd wereld waterforum in 2001 - dat geen enkele landelijke krant
haalde) nog steeds even spreekwoordelijk ver weg te liggen. Bij slecht
nieuws is dat juist niet het geval (de nogal triviale burgemeestersperike
len in Middelburg werden in alle geschreven media breed uitgemeten).
De notie van een medewerkster van Nova dat in Zeeland gewoon te
weinig interessants gebeurt om dat op nationaal niveau uit te diepen is
dan ook wel erg kort door de bocht.
Moeten de inwoners van Zeeland het zoeken bij zichzelf? Een vaak terug
kerende opmerking is dat inwoners van Zeeland gewoon weigeren om
trots te zijn op het heden en verleden van deze provincie. De geschiede
nis leert dat er weinig reden is om dat niet te zijn.
Imago-onderzoeken
In 'Imago van Zeeland' door drs. W. Ovaa (Stichting Zeeland,1988) wordt
verslag gedaan van de resultaten van een telefonische enquête, bij gebrek
aan tot dat moment betrouwbare gegevens over het beeld van Zeeland in
en buiten de provincie. Imago wordt als één van de factoren genoemd
die op een bepaald moment leiden tot een beslissing van iemand om te
verhuizen. Doel van het onderzoek is een mogelijk beleid te ontwikkelen
om het dalend inwonertal van Zeeland om te buigen. In feite dus een
belangrijke overeenkomst met de nu lopende campagne. De belangrijkste
vraag daarbij is of Zeeland een bepaalde woonvoorkeur heeft ten opzich
te van andere provincies. De belangrijkste drie factoren voor een verhuis-
beslissing van ondernemers zijn: geografische ligging, kwaliteit van het
166