G O
Zeeland als een provincie waar men zich absoluut niet wil vestigen.
Driekwart van hen is trouwens tevreden over de huidige bedrijfslocatie.
Als men al zou verhuizen, dan let men op de situering ten opzichte van
de klanten, de ligging en verbindingen.
In dit verband is de stelling van prof. Pellenbarg interessant: In zijn arti
kel 'Verhuizen is vooruitzien' (1996) stelt hij dat één op de drie onderne
mers na een bedrijfsverhuizing ontevreden is, omdat te weinig is gelet
op andere factoren dan ruimtenood. Zoals de arbeidsmarkt in de regio,
de opstelling van de overheid, aanwezigheid van voorzieningen en het
imago van de streek. Opvallend is volgens Pellenbarg dat 60% van de
bedrijven binnen de gemeentegrenzen verhuist, 30% binnen een afstand
van 20-30 kilometer (de 'pendelzone') en maar 10% zich van de ene naar
de andere provincie verplaatst!
De onderzoekers besluiten met vast te stellen dat er een redelijk positief
beeld van Zeeland bestaat, maar dat tegelijkertijd een relatief groot aantal
mensen niet op de hoogte is van aspecten als veiligheid, uitgaan, woning
aanbod, werkgelegenheid, slecht weer voorzieningen, de hoeveelheid
zon-uren en de Zeeuwse mentaliteit. Ondernemers zijn daarnaast onwe
tend van grondprijzen, aanbod van arbeidskrachten, uitbreidingsmoge-
Cinecity filmtheater lijkheden en provinciaal werkgelegenheidsbeleid. Meer informatie zou
te Vlissingen. het imago van de provincie verder kunnen verbeteren.
169