IMAGO EN IDENTITEIT VAN ZEELAND
Pogingen om Zeeland - opnieuw - op de kaart te krijgen
In de loop van de laatste decennia zijn diverse pogingen ondernomen
om Zeeland op de kaart te zetten. We herinneren ons nog de inspannin
gen van gedeputeerde mevrouw Maris-Koster om meer ouderen naar
Zeeland te krijgen. Daaraan is nog een rapportage en studiemiddag
gewijd: Door gericht beleid zouden jaarlijks 900 ouderen naar Zeeland
kunnen verhuizen, met name naar Schouwen-Duiveland. Daar bestond
toch al veel belangstelling vanuit deze doelgroep, met name van 'spijt
optanten'. Ouderen zijn bovendien rustiger, minder crimineel en brengen
geld in het laatje.
En weet u nog hoe de toenmalige burgemeester Kessen van Hontenisse
reclamevliegtuigen de lucht in stuurde om inwoners naar Hontenisse te
lokken? Even niet gedacht aan het feit dat die plaats nu juist niet op de
landkaart staat, maar wel tot vanuit Groningen bijstandstrekkers naar
Zeeuws Vlaanderen trok...
Welkom in Zeeland in 2002!
En nu loopt er voor Zeeland een heuse imagocampagne. Een instrument
dat volgens de Groningse gedeputeerde voor economie, Sakkers, niet
meer te stoppen is als het eenmaal in gang is gezet. Hij werd door de
PZC geïnterviewd naar aanleiding van de succesvolle campagne 'Er gaat
niets boven Groningen'
De Zeeuwse gedeputeerde Daan Bruinooge is de trekker en Van Sluis
Consultants de uitvoerder van de campagne in deze provincie. Er zijn
heldere doelen geformuleerd: Het verbeteren van het beeld dat niet-
Zeeuwen van Zeeland hebben door te laten zien hoe Zeeland daadwer
kelijk is. Kernwaarden zijn het evenwicht tussen een goed economisch
klimaat en een aangename leefomgeving. Er wordt gemikt op de doel
groep 25-45 jaar: individuen, ondernemers en gezinnen met (kleine)
kinderen die hier goed willen wonen en prettig werken. Het is belangrijk
om ook meer hoger opgeleiden te krijgen, want dat aantal is in Zeeland
relatief laag, hoewel de werkgelegenheid zich op dat terrein wel verder
ontwikkelt.
Alle stappen in de campagne worden zorgvuldig voorbereid en bespro
ken. Dit jaar komen er drie 'golven', waarna een beperkte eerste meting
wordt gedaan op het resultaat. Op de website en op de advertenties
komen nu al veel reacties. Janet van Zoest, senior consultant bij Van Sluis
Consultants: 'In de campagne werken we met zogenaamde 'testimonials',
concrete portretten van inwoners van Zeeland die weergeven waarom ze
een bewuste keuze hebben gemaakt voor deze provincie, hier zijn blijven
wonen of zijn teruggekeerd'.
Daan Bruinooge, geboren Zeeuw: "Vanuit Nederland gezien liggen we
misschien ver weg, maar vanuit West-Europa bekeken juist heel centraal.
En vergeet niet dat de arbeidsproductiviteit hier hoog ligt. Zeeuwen wil
len hard werken. Ze kunnen dan wel saai zijn, maar hun betrouwbaar
heid is daarnaast een hele belangrijke eigenschap. En wat is saai... het
172