ONDERWIJS IN ZEELAND ANNO 2002
middelen. Extra middelen van de lokale overheden en vooral de provin
ciale overheid. Met name die laatste zit nogal ruim bij kas en bij het aan
vullend investeren in het onderwijs, hoort de politieke vraag niet zo zeer:
"waarom?", dan wel "waarom niet?", te zijn.
Het Basisonderwijs
Bij het basisonderwijs is de vorming van de brede scholen in volle gang.
Vooral de gemeente Borsele heeft hier de afgelopen jaren al een reeks
interessante initiatieven in genomen en heeft daar ook nogal wat extra
middelen in gestoken. De brede school is een goede aanzet tot een meer
integrale benadering van het onderwijs. Vaak kan deze ook een basis vor
men tot een meer efficiënte aanpak en exploitatie van allerlei voorzienin
gen in de kleine kernen, die meestal toch al fors onder druk staan. Twee
problemen blijven echter om aandacht vragen.
Het eerste is of op elke dorpskern wel een eigen school of onderwijsvoor
ziening gehandhaafd moet worden. Zo'n school is uiteraard van belang
voor de leefbaarheid van zo'n kern, maar bestaat daarentegen niet de
kans dat dat ten koste gaat van de kwaliteit van het onderwijs? Daarbij
komt nog dat een beleid met zo'n ver doorgevoerde spreiding van rela
tief erg kleine scholen wel heel erg duur is.
Het tweede is het gevaar van het te krampachtig volhouden aan het
beginsel van vrijheid van onderwijs op basis van de bekende identiteiten.
Nu volgens het nieuwe regeerakkoord de verzelfstandiging van het
openbaar onderwijs wordt doorgezet, ligt er wellicht een uitdaging om
vanuit de onderwijszuilen nieuwe posities te gaan kiezen en - met
behoud, misschien zelfs met vernieuwing van beginselen en identiteiten -
te gaan samenwerken en zo de kwaliteit van het onderwijs te verhogen.
Het Voortgezet Onderwijs
Dit laatste zou ook een uitdaging kunnen zijn voor het middelbaar
onderwijs. Binnen het middelbaar onderwijs is er de uitdaging om een
goede balans te zoeken in schaalvergroting enerzijds en de eerder
genoemde menselijke maat voor de scholen anderzijds. Vooral een ver
sterking van het Zeeuws accent in de samenwerking en schaalvergroting
verdient hierbij aandacht. De regionale functies die deze scholen hebben,
verdienen meer aandacht van de lokale overheden, niet alleen van de
centrumgemeenten waarin ze gelegen zijn, maar ook van de omliggende.
Niet alleen door aanvullende financiering, maar ook door de integratie
van het onderwijs in andere terreinen van de samenleving. Juist jongeren
vragen in deze levensfase om meer aandacht. Vooral het voorbereidend
middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) zou een meer positieve en meer
gelijkwaardige benadering verdienen.
78