HET ZEELAND BEELD VAN A W DUVEKOT
Maannacht op de
Westerschelde vanuit
het huis op de zeedijk,
acryl/linnen, 1969.
In 1958 is Adriaan Willem Duvekot een van de oprichters van de Stich
ting Zeeuwse Beeldende Kunstenaars, de latere Zeeuwse Kunstkring.
De oprichting vindt plaats in het kantoor van het Economisch Technolo
gisch Instituut voor Zeeland waar - naar men veronderstelt - de vooruit
gang wordt gediend en niet in het Zeeuws Museum dat te zere naar oude
dagen geurt. Duvekot is een trouw exposant van opvallend en opgemerkt
werk: niet zelden fungeren zijn inzendingen door de niet-alledaagse
keuze van onderwerpen en eigenzinnige kleurstellingen als tekenen van
tegenspraak. De bezoekers van de salons zien reeksen boomstronken en
mysterievolle maanlandschappen in een ongewone dubbele spiegeling.
Zijn vriend van het eerste uur, Hans Warren, heeft het er moeilijk mee.
De Kerstsalon van 1968 doet hem verzuchten, dat Duvekot hem - met alle
respect - wat tegen viel. 'Een van de interessantste talenten van de hele
kring. Een visionair, een origineel schilder en een geweldig knap etser,
een man van wie we in de loop der jaren al veel beslist fascinerend werk
hebben gezien Doch wat Duvekot deze keer opgehangen had, haalde
niet zijn eigen hoogste peil, al zorgde hij ook nu nog voor de clou van de
hele tentoonstelling.' Warren noemt het werk 'hallucinerend' en 'knap',
maar blijft kritisch afstandelijk. Die ambivalente ontvangst is vaak het
deel geweest van Duvekot. Hij blijft in het bezit van vrijwel zijn gehele
produktie - er dienen zich, tót zich dit jaar 2002 een ommekeer voordoet,
weinig kopers aan. Duvekot krijgt niet veel opdrachten: een boekomslag
en de geprezen cover van het Zeemos Tijdschrift. Tekenend is ook de
houding van het Provinciaal Bestuur (1960): men zou wel een ets willen
kopen, maar de hoogmogenden zien er van af omdat er geen plaats
gevonden kan worden om het kunstwerk op te hangen...
96