WIM VAARZON MOREL
evaux en liberté, Wim Vaarzon Morel heeft in de loop van veel jaren in en buiten Zeeland
Pyreneeën 1979, een indrukwekkend oeuvre opgebouwd. Zijn basis lijkt en blijkt te liggen
iel (25 x 35 cm) negentiende eeuw toen de impressionisten schandaal maakten.
Zinderend licht en kleurrijke schaduw, de primaire vorm. Tussen waar
neming en weergave staat slechts de onmiddellijke reactie van de schil
der. De toepassing van eenvoudige middelen, de jacht op het licht, vindt
kracht in een haast zinnelijke reflex op sfeer en atmosfeer.
Het komt op vele ooggetuigen over als een revolutie, een aanklacht tegen
het academisme van de klassieken, de gevierde meester. De schilders van
de pure impressie zijn op hun beurt, de laatste decennia van de vorige
eeuw, versleten voor de nieuwe academisten. Er was oog voor het vak
manschap, maar waar bleef de vernieuwing? Zit die niet in het schilderen
zelf? Nu de experimenten geteld zijn en schilderen weer mag, scheidt
men parels en oesters en is dit oeuvre toe aan een omvattend overzicht.
Daarbij zal vastgesteld worden dat Wim Vaarzon Morel niet aan Zeeland
ontkomen is, al is het tij gekenterd.
99