DE DRVKKERY Aagje: "Je moet bedenken dat Dick en zijn zus en ook Lex de Looff die plezierige, klantgerichte sfeer al meebrachten. De meeste medewerkers van de oude winkels van Fanoy en De Ruiter werken nog steeds in De Drvkkery. Dick en Lex trekken de nieuwe medewerkers aan, inmiddels zijn dat er in De Drvkkery al zo'n kleine veertig, in het totale bedrijf ongeveer tachtig." Dick: "We zoeken een goeie mix van jong en oud, man en vrouw. Eigenlijk hebben we drie soorten medewerkers. Mensen, meestal partti mers die gewoon een baantje zoeken, dan heb je de werkers, die willen niet teveel gezeur maar lekker aanpakken en dan heb je de mensen die er hun beroep van maken. Die gaan ervoor, dat zijn de ontwikkelaars die met goeie ideeën komen. Het opleidingsniveau is hoog, het verloop is gering en je ziet mensen groeien, evolueren in hun werk. De meeste energie gaat eigenlijk zitten in het uitleggen van onze filosofie aan nieuwe medewerkers." Aagje: "We zijn een soort kruising tussen een winkel en een huiskamer. Mensen komen hier om elkaar te ontmoeten, dus soms ook zonder een boodschap.' Iemand zit een brief te schrijven op het binnenplein: 'Ja, mijn vrouw wilde gaan winkelen en daar had ik geen zin in.' Veel klanten komen elke week, of elke dag. De Drvkkery werd vorig jaar bezocht door ruim een half miljoen mensen. Daarbij is de tijd dat de klanten in De Drvkkery verblijven gemiddeld ruim een uur per bezoek." Tijdens de ochtend dat ik Dick Anbeek zit te interviewen achter een kop koffie in Aagje Feldbrugge is De Brasserie, zit er urenlang een bezoeker - verdienstelijk - piano te altijd in beweging. spelen. In De Drvkkery kan alles. Nederlanders lezen niet meer? Flauwekul! Maar ook zakelijk is De Drvkkery een succes. Dick: "In de vijf jaar van ons bestaan is de boekenomzet verdrievou digd. De omzet in literatuur is zelfs vervijfvoudigd. Dat bezorgt mij de allergrootste voldoening. 'Nederland leest niet meer', hoor je overal roepen. Flauwekul! Wij laten hier zien dat aanbod vraag genereert. Daar bedoel ik mee dat wanneer je boeken goed presenteert in een aantrekkelijke omgeving dat mensen dan ook meer kopen." Aagje: "Mensen vragen mij: Al die culturele toestanden, levert dat nou wat op?" Het antwoord is: "Dat weten we niet. We doen die culturele activiteiten omdat ze echt in het concept van De Drvkkery passen: elkaar ontmoeten. Als er kindertekeningen hangen, dan komen de vaders en moeders en opa's en oma's natuurlijk kijken. Bij het optre den van een band heb je de fans over de vloer. Mensen die hier nooit kwamen, krijg je dan binnen en heel gek, maar ze gaan zelden De Drvkkery uit zonder iets te kopen." 128

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2003 | | pagina 130