100 jaar Zeevaartschool
Vlissingen: tijd voor een
nieuwe koers
Over het idee van een Internationaal
Maritiem Kenniscentrum
HENRIK STEVENS
Een jubileum: de blik richten op de toekomst
De zeevaartschool in Vlissingen bestaat dit jaar (2003) 100 jaar. Reden
genoeg om er in dit boek bij stil te staan. Op 27 februari werd met een
officiële viering in de St. Jacobskerk en de overhandiging van een jubi
leumboek aan demissionair staatssecretaris A. Nijs van het Ministerie van
OC&W een begin met de festiviteiten gemaakt. Verspreid over het jaar
zijn er verschillende activiteiten georganiseerd, die zowel op aankomen
de studenten, bestaande studenten als oud-studenten (congres en reünie)
betrekking hebben. Niet onvermeld mag worden gelaten dat het histori
sche gebouw op alle avonden in dit jubileumjaar feëriek in een fascine
rend maritiem blauwe gloed is aangelicht.
In het jubileumboek wordt duidelijk dat er in die 100 jaar veel is gebeurd.
De school heeft niet stilgestaan en ook op dit moment zitten de Colleges
van Bestuur van de Hogeschool Zeeland en het ROC Zeeland niet stil om
de zeevaartschool bij de tijd te houden. Dat is een boeiende en soms best
lastige opgave, omdat de internationaal opererende maritieme wereld in
de afgelopen decennia veel complexer is geworden. Dat maritieme kennis
en kunde in Nederland en specifiek in Zeeland behouden moet blijven is
de essentie van de huidige uitdaging. Het is daarbij de vraag hoe en in
welke moderne vorm dat moet gebeuren. Onlangs hebben de Colleges
van Bestuur daarom het idee gelanceerd om de zeevaartschool uit te
bouwen naar een zogenoemd "Internationaal Maritiem Kenniscentrum".
Dit artikel zal daarom enerzijds een beetje terugblikken, maar vooral ook
vooruit kijken naar de nieuwe koers die de zeevaartschool wil gaan varen.
Om een beeld te schetsen van de huidige positie van de zeevaartschool
(zowel het middelbaar als het hoger beroepsonderwijs), wordt bij drie
aspecten stilgestaan. In de eerste plaats zijn dat de trends in de (interna
tionale) maritieme omgeving en in het onderwijs, maar ook in de vraag
en het aanbod van studenten waarmee dit onderwijs heden ten dage te
maken heeft. In de tweede plaats gaat het om de nautische en maritiem-
logistieke onderwijsmarkt. Tenslotte gaat het om de specifieke situatie in
foto Koos Borg-Verschoore Vlissingen zoals die door de tijd heen is gegroeid.
145