100 JAAR ZEEVAARTSCHOOL
maritieme onderwijs en onderzoek als vast onderdeel van het zeescheep-
vaartbeleid. Tevens wil het Ministerie middelen vrij blijven maken voor
het monitoren van ontwikkelingen op de maritieme arbeidsmarkt.
De internationaal opererende en financieel sterke classificatiebureaus
oriënteren zich momenteel sterk op de markt voor opleidingen.
Classificatiebureaus zoals het Noorse Det Norske Veritas en het Franse
Bureau Veritas willen zich, mede naar aanleiding van de opleidingen
voor ISM-auditors, internationaal gaan profileren met eigen maritiem/
logistieke opleidingen.
Logistiek is het ondergeschoven kindje van producenten. De logistieke
opleidingsbehoefte wordt door veel bedrijven weinig tot niet gevoeld;
"je leert het maar in de praktijk erbij". Alleen wanneer aantoonbaar
gemaakt kan worden dat de kostenstructuur met percentages naar
beneden kan, is het management geïnteresseerd in deze discipline.
Naast de bovenstaande trends in de maritieme omgeving vallen er ook
tendenzen in het onderwijs te signaleren. Dat heeft te maken met de hoge
verwachtingen die de moderne maatschappij aan het onderwijs stelt.
Men ziet graag dat de onderwijsprogramma's automatisch beantwoorden
aan de nieuwste eisen die vanuit de verschillende sectoren worden
gesteld. Daardoor en door het belang dat in Nederland aan het onderwijs
wordt toegekend (het onderwijsbudget neemt veruit het grootste aandeel
in de nationale begroting in) komen er permanent nieuwe inspannings
verplichtingen op de onderwijsinstellingen af. De volgende ontwikkelin
gen geven een indruk van de huidige stand van zaken:
De onderwij swetgeving, gebaseerd op de gedachte van schaalvoorde
len en eigen verantwoordelijkheid, heeft geleid tot veel fusies en (stra
tegische) vormen van samenwerking. Daardoor is er in de laatste tien
jaar een nieuw institutioneel landschap aan scholen ontstaan. Voor het
maritieme onderwijs is deze schaalvergroting nog niet volledig uitgekris
talliseerd. Het is dan ook de vraag hoeveel maritieme onderwijsorgani
saties en locaties er over vijf jaar zullen zijn overgebleven.
Door schaalvergroting en contractactiviteiten is meer concurrentie ont
staan. Concurrentie komt in het geval van de maritiem/logistieke oplei
dingen in Zeeland vooral tot uitdrukking in de positie ten opzichte van
de activiteiten van het STC (Scheepvaart en Transport College) in Rotter
dam en in de toekomst wellicht met private opleidingen door classifica
tiebureaus.
Branchegeorganiseerde opleidingen winnen aan betekenis. Het bedrijfs
tak/brancheniveau wordt belangrijker voor de training van werknemers.
Deze ontwikkeling dwingt opleidingen om zich te specialiseren en een
eigen branchegericht netwerk op te bouwen en te onderhouden.
148