100 JAAR ZEEVAARTSCHOOL De opzet van een kwalificatiestructuur en de formulering van eind termen. De invoering van een kwalificatiestructuur (het aanbrengen van kwaliteitsniveaus in opleidingen) en het formuleren van eindtermen (kwaliteitseisen die bij specifieke beroepsprofielen passen) moeten leiden tot een betere afstemming tussen de eisen van de arbeidsmarkt en het onderwijsaanbod. Afstemming met en doorstroming in de beroepskolom is gebaat bij zo'n kwalificatiestructuur. Afnemende betekenis van de school door informatietechnologie. De vraag is welk aandeel het reguliere onderwijs straks nog heeft in het totaal aan ervaringen van een leerling of student? De praktijk van 'long distance learning' is reeds ingezet en zal de komende jaren toenemen. Dat betekent een andere wijze van begeleiding van studenten. De introductie van de BAMA-structuur. Als gevolg van de introductie van de Bachelor en Master structuur is het voor de Hogeschool Zeeland gemakkelijker geworden om zich in het internationale speelveld te profi leren en om buitenlandse studenten aan te trekken. In 2002 werd mede in dit kader de Roosevelt Academie in het leven geroepen. In de vraag naar afgestudeerden worden de volgende trends onder scheiden: 3e Nedloyd Asia van P&O Nedloyd met spec ale constructie voor beves ging van containers. Foto: P&O Nedloyd Minder mensen aan boord. Moderne schepen kennen een kleinere bemanning, omdat het essentiële deel van de technische controle en bediening tegenwoordig dubbel is uitgevoerd en in het bruginstrumen- tarium is geïntegreerd. Hierdoor kan de "techniek" vanaf de brug gecon troleerd en ten dele bediend worden. 149

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2003 | | pagina 151